מאות חיילים ושתי כרכרות מלכותיות צעדו בלונדון בלילה שבין שלישי לרביעי לקראת טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי והמלכה־רעיה קמילה בשבת, כאשר על ההכנות מעיבים חששות בדבר האבטחה אחרי מעצרו של חשוד שהשליך מחסניות לעבר ארמון בקינגהאם.

רוצים לטוס להכתרת צ'ארלס ולאירוויזיון? אלו המחירים המפתיעים לבריטניה
כדי לא לחלל שבת: המחווה לקהילה היהודית בטקס ההכתרה של המלך צ'ארלס

האימונים לקראת המצעד הגדול מהארמון לטקס ההכתרה בכנסיית ווסטמינסטר ובחזרה התקיימו עד כה בבסיס צבאי, אולם ביום שלישי בלילה הם עברו לראשונה למסלול המיועד בלב עיר הבירה.

מאות חיילים מצבא היבשה, מחיל האוויר ומחיל הים, בהם פרשים ולהקות צבאיות, יחד עם הכרכרות שבהם ייסעו המלך והמלכה, צעדו מארמון בקינגהאם דרך כיכר טרפלגר ורחוב דאונינג עד כנסיית ווסטמינסטר, ואז שבו על עקבותיהם וסיימו את המסע בשעה שלוש לפנות בוקר. למרות השעה המאוחרת, רבים ניצבו לאורך הנתיב. אתמול לפני הצהריים התקיימה חזרה נוספת לקראת הטקס, הפעם בכנסיית ווסטמינסטר עצמה, בהשתתפות המלך צ'רלס והמלכה קמילה, יורש העצר הנסיך וויליאם ורעייתו הנסיכה קייט שהגיעו עם שלושת ילדיהם.

זמן קצר לפני שהחלה החזרה ביום שלישי בערב, התרחש אירוע חריג כאשר כוחות המשטרה עצרו אדם שהשליך חפץ חשוד מעבר לגדר של ארמון בקינגהאם, והחשד הוא שמדובר במחסניות של רובה. בחיפוש על גופו של החשוד התגלה סכין, אולם לא היה נשק חם, והחבלנים ביצעו פיצוץ מבוקר לתיק שהיה ברשותו של העצור שמניעיו עדיין אינם ברורים, אולם אין חשד לטרור. המלך והמלכה עצמם לא שהו בארמון בזמן האירוע.

ארמון בקינגהאם (צילום: רויטרס)
ארמון בקינגהאם (צילום: רויטרס)

האירוע העלה חששות לגבי מבצע האבטחה העצום סביב טקס ההכתרה, שבמסגרתו המשטרה קיבלה סמכויות נרחבות יותר לביצוע חיפושים ומעצרים לנוכח ההערכות שיהיו ניסיונות לשבש את האירוע ההיסטורי.

השר לביטחון פנים, טום טוגנדט, הבהיר כי הממשלה "לא מפגינה שאננות" לגבי צעדי האבטחה והדגיש כי הוא גאה באופן שבו השוטרים טיפלו באירוע. "ההכתרה היא הזדמנות עבור הממלכה המאוחדת להציג את החירות והדמוקרטיה שלנו וזה מה שעושים סידורי האבטחה", אמר טוגנדט ל־BBC. "אנחנו רוצים להעצים אנשים כדי שיבואו יחד, באופן חופשי ופתוח, ולהציג אבטחה זה יכול להיות משחרר, לא כמו מדינות רודניות, ששם זה נועד כדי לשלוט".