בחודשים האחרונים חווה הצבא הרוסי קשיים בלתי צפויים על אדמת אוקראינה, והביקורת הפנימית נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הולכת וגוברת. מומחים ששוחחו עם "ניוזוויק" טענו כי אחת מנקודות התורפה של הרוסים, שרבים מתעלמים ממנה, היא חולשתו של חיל הים. לדבריהם, המלחמה המתמשכת עלולה לפגוע ביכולתה של רוסיה לפתח את הצוללות המתקדמות שלה אשר סומנו כ"איום קריטי" על ארצות הברית.

"מפחדים להיות הבאים בתור": המדינות שחוששות מפלישה רוסית | מבט מבפנים

"חיל הים הרוסי התנוון", אמר ל"ניוזוויק" ג'יימס פוגו, אדמירל בדימוס ששירת בצי האמריקני. פוגו סבור כי העוצמה הגדולה של חים הים הרוסי טמונה ב-58 הצוללות של מוסקבה, שנחותות רק לאלו של ארה"ב לדבריו. בין הצוללות הללו ניתן למנות את ה-Yasen ו-SSGN, שתוארו בעבר על ידי אדוארד גייסט, מומחה לנושא מטעם תאגיד RAND, כ"יהלום שבכתר של הצי הרוסי, ואולי אף פסגת הטכנולוגיה הצבאית הרוסית של ימינו". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ספינה של חיל הים הרוסי (צילום: רויטרס)
ספינה של חיל הים הרוסי (צילום: רויטרס)

"במהלך רוב התקופה שלאחר המלחמה הקרה, ההתמקדות של חיל הים הרוסי הייתה בפיתוח ובניית צוללות מונעות גרעיניות", מסביר ניק צ'יילדס, עמית בכיר בצוות החשיבה של המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים (IISS) בשיחה עם "ניוזוויק". צ'יילדס מסביר כי הצי הרוסי מחזיק בפחות צוללות גרעיניות מודרניות, אך "יחד עם כמה מהצוללות הישנות עם עדיין יהוו איום על נאט"ו, הן בים והן נגד מטרות יבשתיות". 

עם זאת, למרות הצי המרשים על הנייר, לא ברור עד כמה הצוללות מתקופת ברית המועצות נשמרות וממשיכות לתפקד, כך מסביר פרדריק מרטנס, אנליסט אסטרטגי במרכז האג למחקרים אסטרטגיים (HCSS) בשיחה עם "ניוזוויק", שמדגיש כי "כח הצוללות הרוסי מעולם לא נוסה באופן מלחמה בלחימה". 

הצי הימי הרוסי באוקראינה

הצי הרוסי מילא תפקיד מוגבל מאוד בפעילות הצבאית הרוסית באוקראינה. בדצמבר 2022 אף הוטלו סנקציות מטעם מחלקת המדינה האמריקאית, שהיו מכוונות לכח הימי של הרוסי. "אני חושב שהם נפגעו קשות מהסנקציות הכלכליות האלה", מציין האדמירל בדימוס פוגו. "כשאין להם את חומרי הגלם, הם לא יכולים לקיים את הבסיס התעשייתי, ואין להם גם כח אדם לשם כך - כי מרבית כח האדם מופנה לטובת המלחמה. זה פוגע ביכולת של רוסיה להתחרות במערב". 

צוללת רוסית (צילום: רויטרס)
צוללת רוסית (צילום: רויטרס)

גראם פ. הרד מהמרכז האירופי למחקרי ביטחון ע"ש ג'ורג' סי מרשל, מסביר כי "האופי הממושך של הסכסוך והמתקפה הנגדית האוקראינית הקרבה פוגעים באמינות של הצבא הרוסי. סביר להניח שקיים לחץ גובר על הצי של רוסיה להקרין כח דרך הצי הימי. הצוללות הרוסיות יסבלו מנזק עקיף וארוך טווח ככל שהמלחמה תימשך".