על רקע הדיווחים כי "מתקפת הנגד" האוקראינית צפויה להתרחש בקרוב, בקייב חוששים כי המתקפה לא תעמוד בציפיות, והכישלון יפעיל לחץ על הממשלה לחדש את שיחות המשא ומתן עם רוסיה על השטחים שנכבשו במהלך המלחמה. שר ההגנה האוקראיני הזהיר כי "העלאת הציפיות עלולה להוביל לאכזבה, הציפייה מוערכת יתר על המידה בעולם, רוב האנשים מצפים למשהו ענק".

בתוך כך, בצל הדלפת המסמכים מהפנטגון, שחשפה כי ארה"ב מפקפקת ביכולתה של אוקראינה ליצור מתקפה משמעותית נגד רוסיה, יש החוששים שגם הישג שולי, עלול להחליש את אוקראינה ולדחוף את המדינה לנהל משא ומתן עם פוטין. ביום שני האחרון, התראיין נשיא אוקראינה זלנסקי ל"וושינגטון פוסט", ואמר כי "ככל שיהיו לנו יותר הישגים בשדה הקרב, יותר אנשים יאמינו ביכולות שלנו, מה שאומר שנקבל יותר סיוע".

 לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

זלנסקי בזפוריז'יה (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
זלנסקי בזפוריז'יה (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

פרטים רבים על המתקפה הצפויה של אוקראינה נותרו חסויים, אך קייב צפויה לתקוף בעוצמה באזורים שנכבשו על ידי מוסקבה. במקביל, הצבא הרוסי הכין ביצורים נרחבים על ידי חפירה של תעלות לצד סוללות ארטילריה רבות, כשמומחים מזהירים כי לאוקראינה יהיה קשה להדוף את הרוסים בחזרה לקווי הגבול המקוריים. 

כזכור, מסמכים שהודלפו מהפנטגון האמריקאי והגיעו לידי "הניו יורק טיימס", חשפו כי אם כוחות ההגנה האווירית של אוקראינה לא יקבלו סיוע נרחב בזמן הקרוב, הם צפויים לקרוס, ונראה כי חיל האוויר הרוסי ישנה את פני המלחמה שהחלה בפברואר 2022. על פי הדיווח, במקרה כזה, רוסיה עלולה להשתמש במטוסי הקרב הקטלניים שברשותה, שככל הנראה ישנו את תמונת המצב מבחינתה.

למרות היתרון העצום של חיל האוויר הרוסי על פני האוקראיני, מוסקבה לא הגיעה להישגים משמעותיים בשדה הקרב. על פי ההערכות במערב, שילוב של איתנות אוקראינית מול מודיעין גרוע של הרוסים, השאיר רבים ממטוסי הקרב וההגנה האוקראינית על כנם, מה שמנע ממוסקבה להשתלט על השמיים האוקראינים, ואילץ את רוסיה להשתמש רק בחלק קטן מחיל האוויר שלה. עם זאת, המסמכים החדשים מציגים תמונת מצב פסימית מבחינת קייב ובנות בריתה. שכן, מהם עולה, כי קייב עלולה לקרוס תחת מטחים חוזרים ונשנים של מל"טים וטילים רוסים.