מתקרבים לגילוי האמת? תחקיר חדש של "הסאנדיי טיימס" חושף כי המדענים במעבדת המחקר בעיר ווהאן, שממנה התפשטה מגיפת הקורונה, עבדו עם הצבא הסיני על פרויקט חשאי לפיתוח של נגיפי קורונה קטלניים ביותר בעת שהתרחשה הדליפה שהביאה לפרוץ המגיפה העולמית.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

תחקירני העיתון הבריטי בחנו מאות מסמכים, כולל דיווחים מסווגים, מזכרים פנימיים, ניירות מחקר מדעיים ותכתובות מיילים שהושגו באמצעות מקורות שונים או באמצעות בקשות חופש מידע, ובנוסף ראיינו חוקרים ממחלקת המדינה האמריקאית, כדי לגבש מסמך דרמטי המחזק את החשד כי המגיפה ששיתקה את העולם התחילה כתוצאה מתקלה במהלך מיזם צבאי סודי בסין.

למעבדה לווירולוגיה בעיר ווהאן, שגם זכתה למימון אמריקאי, היה ניסיון בעריכת ניסויים, רבים מהם מסוכנים, בנגיפי קורונה שהתגלו במערות עטלפים בדרום סין. המדענים נהגו לפרסם את ממצאיהם בכתבי עת מדעיים.

אולם בשנת 2016 התגלה זן חדש במכרה במחוז יונאן, והתברר כי הוא גרם למותם של אנשים שסבלו מתסמינים הדומים לנגיף הסארס שהתפרץ באסיה לפני 20 שנה. לפי התחקיר, הסינים נמנעו מלחשוף את המידע, וכיום ידוע כי מדובר בנגיפים היחידים שקרובים לקוביד־19 שהיו קיימים לפני המגיפה הנוכחית.

הנגיפים המסוכנים הועברו למעבדה, והעיתון ציין כי באותו הרגע הפעילות הפכה למסווגת, כאשר החוקרים חושדים כי המדענים ואנשי הצבא החלו בפרויקט להפיכת הנגיפים למדבקים יותר עבור בני אדם. "נתיב המסמכים החל להיעלם", אמר חוקר אמריקאי ל"טיימס". "אז בדיוק החלה התוכנית המסווגת. לדעתי, הסיבה שטייחו את זה היא הסודיות הצבאית שהייתה קשורה למרדף הצבאי אחר יכולות שימוש כפולות בכלי נשק ביולוגיים וירולוגיים ובחיסונים".

על פי התחקיר, החשד המרכזי הוא שנגיף הקוביד־19 נוצר במהלך הפרויקט החשאי, אולם תאונה גרמה לדליפה מהמעבדה. במהלך החקירה אף התגלו ראיות לכך שמדענים שהיו מעורבים בתוכנית אושפזו בבית חולים עם תסמינים דמויי קורונה כבר בנובמבר 2019, ואחד מקרובי המשפחה אף מת.

"יש לנו ביטחון מלא שסביר להניח שזה היה קוביד־19, כי הם עבדו על מחקר מתקדם של נגיף קורונה במעבדה", ציין אחד החוקרים. "הם היו ביולוגים מנוסים בשנות ה־30 וה־40 לחייהם. מדענים בגילים האלה לא חולים מאוד משפעת".