איך פוטין יגיב? נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן "פתוח" להסרת מכשול משמעותי שעומד בדרכה של אוקראינה להצטרפות לארגון נאט"ו לאחר סיום המלחמה, כך עולה מדיווח שפורסם במהלך הלילה (בין חמישי לשישי) באתר "פוליטיקו". על פי הדיווח, שמצטט שני גורמים אמריקאים, ביידן צפוי להודיע על ביטול הצורך של אוקראינה בביצוע הליך רשמי בשם "תוכנית הפעולה לחברות" (Membership Action Plan), שנועד לקידום רפורמות צבאיות ודמוקרטיות במועמדות לברית.

האם אוקראינה מתקרבת לחברות בנאט"ו? בכירה אמריקאית מסבירה
"יש חלון הזדמנויות": כך עבר נאט"ו למצב מוכנות למלחמה עם רוסיה
יעזרו במתקפת נגד? בנאט"ו צפויים לשלוח חיילים לאוקראינה

כאמור, עצם הסרת דרישה זו, למרות שעדיין לא ברור מתי (והאם) קייב תצטרף בסופו של דבר כחבר מן המניין בארגון הצבאי, היא צורך בביצוע שינויים פרו דמוקרטים, כאשר במקביל חברי הברית יוכלו להודיע בכל רגע נתון על המהלך. 

ב"פוליטיקו" דווח כי מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג העלה את הרעיון בעת ביקורו בוושינגטון מוקדם יותר השבוע, וביידן השיב כי הוא "פתוח" לסוגייה זו, במידה ובעלות הברית יתמכו בתוכנית. לדברי בכיר אמריקאי, ההודעה הרשמית תתפרסם במהלך פסגת הארגון שצפויה להיערך בליטא בחודש הבא."אנחנו מקיימים מגעים עם בעלות בריתנו בארגון, ומדברים על גישה זו, כדי לקבוע האם ניתן להגיע לקונצנזוס בשאלה זו", הסביר המזכ"ל, "אנחנו מבקשים להגיע לבסיס משותף, בדרך בה נתמוך במחויבות הארגון לאינטגרציה הטרנס-אטלנטית של אוקראינה". לדבריו המשמעות היא, שהברית תצטרך "ללכת עם אוקראינה", כדי לאפשר את התקדמות התוכנית.

מוקדם יותר השבוע, הוא אמר בראיון ל-USA Today כי אינו "רואה טעם" בקיום הפסגה מבלי להציע דבר, וכי ברור שאוקראינה תהפוך בסופו של דבר לחברה בנאט"ו.

נשיא אוקראינה זלנסקי ומזכ''ל ברית נאט''ו (צילום: REUTERS/Alina Yarysh/File Photo)
נשיא אוקראינה זלנסקי ומזכ''ל ברית נאט''ו (צילום: REUTERS/Alina Yarysh/File Photo)

איבו דאלדר, שהיה שגריר ארה"ב בארגון בין השנים 2009 ל-2013, כינה את הרעיון "צעד משמעותי", והסביר: "משמעותי היא שניתן להניע את התהליך בצורה מהירה יותר. זה אומר לאוקראינים - 'אתם מתקרבים לחברות בנאט"ו'". חשוב להדגיש כי מדובר בתהליך שיכול לקחת שנים רבות,  ודוגמה לכך היא צפון מקדוניה, שהפכה לחברה באופן רשמי בשנת 1999, כאשר עדיין נקראה "הרפובליקה של מקדוניה".

כזכור, אוקראינה הגישה לראשונה את הבקשה בשנת 2008, אך רוסיה הביעה כבר אז התנגדות פומבית לרעיון. הדבר הוביל חברות אחרות בארגון - בהן צרפת וגרמניה, להוביל לשינוי בצעדים שאוקראינה וגאורגיה, שהגישה גם היא בקשה להצטרפות לארגון, צריכות לבצע במסגרת תוכנית ה-MAP. מהלך זה אותת למוסקבה שבסופו של דבר, מדינות הגוש הסובייטי לשעבר יהפכו לחברות בארגון הצבאי המערבי, למרות התנגדותו. 

ג'ו ביידן חותם על מסמכי ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו. צילום: רויטרס

בסופו של דבר, הוחלט כי לא ייקבע באופן מוחלט מה תכלול התוכנית שלהן - אך הן יהפכו לחברות בשלב מסוים. עם זאת, רוסיה פלשה לגאורגיה ארבעה חודשים מאוחר יותר, והמהלך האוקראיני נעצר בשנת 2010, זאת לאחר עלייתו של ויקטור יונקביץ', שלא ראה צורך באינטגרציה נוספת עם הארגון.

יועץ לממשלת אוקראינה טען כי התוכנית הזו הפכה לסוגייה "רעילה" עבור חלק ממדינות החזית המזרחית של נאט"ו, התומכות בכניסה מהירה של אוקראינה לברית הצבאית, זאת בשל הסטנדרטים המשתנים החלים על בנות הברית הפוטנציאליות. הוא ציין כי הצבא האוקראיני עבר תהליך מודניזציה מהיר כדי לעמוד בסטנדרטים של הארגון, אך כמה רפורמות דמוקרטיות נעצרו בשל המלחמה. 

המדינה האחרונה שהצטרפה לארגון היא פינלנד, והדבר התאפשר ללא הצגת תוכנית זו. שוודיה צפויה לקבל יחס דומה, אך עדיין ממתינה לאיושרן של טורקיה והונגריה לכך.