נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, התראיין לסוכנות הידיעות "רויטרס" והתייחס באריכות למרד הצבאי שאירע ברוסיה, ולהמשך המלחמה באוקראינה. לדבריו, "פוטין נחלש במקצת בגלל המרד, זה הזמן של ארצות הברית לנסות ולתווך בין המדינות במטרה להגיע להסדר אמיתי". עוד אמר כי "אני רוצה שאנשים יפסיקו למות בגלל המלחמה המגוחכת הזו".

בשיח נרחב על מדיניות החוץ שהוא מאמין בה, המועמד המוביל לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית, לא שלל כי במסגרת ההסדר בין המדינות, אוקראינה תצטרך לוותר על חלקים משטחה לטובת רוסיה, כדי לעצור את המלחמה שהחלה לפני כשנה וארבעה חודשים. טראמפ הדגיש כי "הכל יהיה כלול במשא ומתן, האוקראינים שמנהלים מאבק נמרץ כדי להגן על אדמתם זכו להרבה קרדיט. אני חושב שהם יהיו זכאים לשמור על חלק גדול ממה שהם הרוויחו, ואני חושב שגם רוסיה תסכים לזה, רק צריך למצוא את המתווך הנכון, ואין לנו כרגע מי שמתאים".

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)

טראמפ הוסיף כי "אני חושב שהדבר החשוב ביותר שארה"ב צריכה לעשות כרגע הוא הסכם שלם בין רוסיה לאוקראינה, זה הזמן לעשות זאת, ולכפות על הצדדים להגיע למשא ומתן". כמו כן, התייחס הנשיא לשעבר למרד הצבאי של ראש כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין, ואמר כי פוטין ניזוק מההתקוממות של שכירי החרב. עם זאת, הדגיש כי "אם פוטין לא יהיה בשלטון, אנחנו לא יודעים מה האלטרנטיבה, זה יכול להיות יותר טוב, אך גם הרבה יותר גרוע". בכל הנוגע לצו המעצר הוצא נגד הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, על ידי בית הדין הבינלאומי, אמר טראמפ כי "צריך לחכות לסיום המלחמה על מנת לדון בגורלו, אם נעשה זאת עכשיו לא יהיה שלום לעולם".

בחודש שעבר, התראיין טראמפ לרשת CNN, והסביר כיצד יפעל לסיום המלחמה באוקראינה, במידה וינצח בבחירות לנשיאות ב-2024, וישוב לבית הלבן. הנשיא לשעבר אמר: "אני אפגש עם הנשיא זלנסקי ועם הנשיא פוטין. לשניהם יש חולשות וחוזקות, אסיים את המלחמה בתוך 24 שעות. אני לא חושב על מונחים של ניצחון או הפסד לשום צד, אני חושב על הסדר, אני רוצה שאנשים יפסיקו למות, גם רוסים וגם אוקראינים".

טראמפ הוסיף כי לדעתו נשיא רוסיה עשה טעות כשהחליט לפלוש לאוקראינה בחודש פברואר 2022, אך לא כינה אותו במונחים כמו 'פושע מלחמה'. כמו כן, העביר ביקורת מרומזת על הסיוע הכספי הגבוה של ארה"ב לאוקראינה, ואמר כי אירופה היא זו שצריכה להשקיע יותר כסף, ו'להשוות' את ההשקעה לזו של וושינגטון.