ראש המודיעין האוקראיני, קירילו בודאנוב, טען היום (שלישי) כי בזמן המרד הצבאי שאירע ברוסיה, שכירי החרב של "כוח וגנר", כמעט והצליחו להגיע לבסיס רוסי אסטרטגי, שבו מוחזקות פצצות בעלות ראש נפץ גרעיני מתקופת המלחמה הקרה. בודאנוב הוסיף כי הבסיס הצבאי הממוקם בסמוך לעיר וורונז, בדרום-מערב המדינה, הכיל מאגר של פצצות "קטנות", שכל אחת מהן יכולה להיסחב על ידי אדם בודד.

בודאנוב הוא הקצין הראשון שמשמיע את הטענה באופן פומבי, אם כי טענות דומות הועלו בזמן המרד הצבאי, על ידי קבוצת שכירי חרב אוקראינית הנקראת "אטש", הפועלת בשטחים האוקראינים שנכבשו על ידי רוסיה במהלך המלחמה. במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס" דיווחה כי הצליחה להשיג מידע ממקור אנונימי בקרמלין, שציין כי "כוח וגנר הצליח להיכנס לאזור 'בעל עניין מיוחד' שגרם לחשש בארה"ב, משום שמוחזקות בו פצצות גרעין".

כוח וגנר (צילום: gettyimages)
כוח וגנר (צילום: gettyimages)

כמו כן, ה"וושינגטון פוסט" ציטט כבר ב-24 ביוני פקיד אמריקאי אלמוני שאמר כי "יש חשש רב בקרב סוכנויות המודיעין האמריקאית לגבי הארסנל הגרעיני של רוסיה, שעשוי להיכנס לפעולה אם תפרוץ מלחמת אזרחים בין הצבא הרוסי לשכירי החרב של וגנר". בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי עקבו אחר צילומי מעקב וסרטונים שפורסמו בזמן המרד הצבאי, וצולמו בסמוך לעיר וורונז, ומסרו כי בכוח וגנר אכן נעו מזרחה לכיוון הבסיס הצבאי, מה שמאשר חלקית את טענתו של בודאנוב.

אמש, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, הצהיר כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נפגש עם מפקד כוח וגנר יבגני פריגוז'ין ימים ספורים לאחר המרד. עוד נמסר כי בפגישה נכחו 35 משתתפים, בהם מפקדי יחידות ובכירים צבאיים, וכי במהלך הפגישה הודיע פריגוז'ין כי יחידת שכירי החרב שבהנהגתו תשוב להילחם לצד כוחות הצבא הרוסי. 

ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)

בחודש שעבר, כאמור, הכריז פריגוז'ין על מרד והחל להניע את כוחותיו לעבר מוסקבה. המרד שנמשך כיממה בלבד, נעצר בסופו של דבר בתיווך נשיא בלארוס אלכסנדר לוקאשנקו. מאז עצירת המרד, לא נראה פריגוז'ין בציבור, ובשבוע שעבר טען לוקאשנקו: "פריגוז'ין ולוחמי ואגנר לא הגיעו למינסק כפי שצוין בעסקה, פריגוז'ין נמצא בסנט פטרסבורג, אך אם שואלים אותי 'איפה הוא הבוקר?', אולי נסע למוסקבה". 

נשיא בלארוס ציין בנוסף כי "פריגוז'ין לא היה בכלא ולא ספג עונשים אלימים", מה שמרמז על כך כי ייתכן והוא נמצא כעת תחת חסות שירותי הביטחון ברוסיה. לדבריו, "מה יקרה בהמשך? ובכן, כל מיני דברים מתרחשים בחיים, אבל אתם חושבים שפוטין כל כך זדוני שינקום בפריגוז'ין, לא, זה לא יקרה".