מלחמת רוסיה אוקראינה: בחודש מרץ הוציא בית הדין הבינלאומי בהאג צו מעצר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בעקבות ראיות שהגיעו לוועדת חקירה באו"ם לפיהן ילדים ובני נוער אוקראינים נחטפו והועברו בניגוד לחוק לשטחי רוסיה. 

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא צו מעצר נגד פוטין בגין פשעי מלחמה
"עברו חינוך מחדש במחנות": ילדים אוקראינים שנחטפו לרוסיה חזרו לבתיהם 
ילדים אוקראינים נחטפו ועברו "חינוך מחדש": כך פועלת "נציבת זכויות הילדים ברוסיה"

כעת, העיתון העצמאי "ורטסקה" מדווח כי עשרות ילדים ונערים הועברו לתוכניות צוערים בפנימיות צבאיות ברוסיה. לפי הדיווח, בתוכנית הגיוס מעורבים גורמים בכירים בממשל הרוסי, שהפעילו לחץ על הקטינים להצטרף לתוכנית, ואמרו להם כי "רוסיה זקוקה להם כדי לנצח במלחמה".

במכון לחקר המלחמה אמרו כי העברתם של הקטינים לפנימיות אינה חוקית, מכיוון שאין ביכולתם לתת הסכמה למהלך. "קיים חשש שהמהלך הוא חלק מקמפיין נרחב ל'מחיקת' זהותם האוקראינית, ולחינוכם לרדיקליזציה צבאית", נמסר.

בחודש יולי גורם רשמי ברוסיה התייחס לראשונה לטענות על ילדים אוקראינים שהועברו לשטחה, והציג את הנתונים הבלתי נתפסים. "מאז פברואר 2022, הפדרציה הרוסית קיבלה כ-4.8 מיליון תושבי אוקראינה והרפובליקות של דונבאס, מתוכם מעל ל-700,000 ילדים", מסרה מריה לבובה בלובה, נציבת תלונות הציבור הרוסי לזכויות ילדים. 

היא טענה כי רוב הילדים עברו לשטח הרוסי יחד עם "הוריהם או קרובי משפחה אחרים". לבובה-בלובה עמדה בעין הסערה בחודש מרץ האחרון, לאחר שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא נגדה צו, בטענה לאחריות על פשעי מלחמה, וגירוש והעברה בלתי חוקית של ילדים, במהלך הפרישה הרוסית לאוקראינה.