ההשפעה של הקרמלין על אמצעי התקשורת ברוסיה היא לא דבר חדש, והצעד החדש של הנשיא, ולדימיר פוטין, ממחיש עד כמה השליטה שלו במדינה היא אבסולוטית. ה"וושינגטון פוסט" דיווח היום (ראשון) כי ספרי הלימוד החדשים בבתי הספר ברוסיה שוכתבו מחדש, כדי להציג את הנרטיב של הקרמלין על "המבצע המיוחד" באוקראינה ועל היריבות עם מדינות המערב. זאת, כחלק ממאמץ ממשלתי רחב יותר לעצב את האופן שבו הדור הצעיר רואה את מקומה של רוסיה בעולם.

בשנת הלימודים הקרובה שתחל ברוסיה ממש בקרוב, "המציאות האלטרנטיבית" של הקרמלין תכלול בין היתר פרופגנדה קשה נגד אוקראינה ומדינות המערב שבראשן ארה"ב. כך למשל, הספרים מתארים את אוקראינה כמדינה "ניאו-נאצית", וכי העימות בשטחה הוא בעצם "עימות עם מדינות המערב", כאשר מנגד, רוסיה מתוארת כ"מדינה של גיבורים". הספרים החדשים שילמדו גם על מלחמת העולם השנייה, הוצגו רשמית על ידי שר החינוך ויסופקו לבתי הספר עד ה-1 בספטמבר.

שר החינוך הרוסי מציג את ספרי ההיסטוריה החדשים (צילום: AFP via Getty Images)
שר החינוך הרוסי מציג את ספרי ההיסטוריה החדשים (צילום: AFP via Getty Images)

ספרי הלימוד יסייעו כמובן לפוטין לקדם את האידיאולוגיה הלאומית שלו בקרב הדור הצעיר, אך גם מדובר בחלק מהמסע לשכנע את העם הרוסי שרוסיה היא הקורבן בכל סיפור הפלישה לאוקראינה, ושהמערב אשם במלחמה שגרמה לעשרות אלפי הרוגים. מורה להיסטוריה המלמד באחד מבתי הספר במוסקבה, מסר לעיתון האמריקאי כי "ההיסטוריה כאן משמשת שוב את השלטונות כדי לדחוף אג'נדה מסוימת וכדי לפתור בעיות פוליטיות". לדבריו, "עלינו להבין שזה רחב יותר מרק ספרי לימוד בבתי הספר, בשלב הבא אלו יהיו האוניברסיטאות".

הוושינגטון פוסט חשף כי באחד הפרקים, מתוארת ארה"ב כמי ש"נחושה להילחם על האזרח האוקראיני האחרון". עוד נכתב כי "כמו שהאמריקאים אוהבים להגיד - שום דבר לא אישי, זה רק עסקים". בהמשך, הפרק משבח את ה"מבצע" באוקראינה כ"דבק שאיחד את החברה הרוסית", על החיילים הרוסים נכתב: "כמו שהסבים נלחמו בעבר, החיילים שלנו באוקראינה נלחמים על האמת, כתף אל כתף".

פוטין. יכול להיות מרוצה (צילום: רויטרס)
פוטין. יכול להיות מרוצה (צילום: רויטרס)

בהמשך, בסעיף שכותרתו "זיוף ההיסטוריה", נכתב כי "ארה"ב והאיחוד האירופי עשו מעל ומעבר כדי להפעיל מחדש את המוח שלנו על ידי כתיבת ספרי לימוד היסטוריה שנועדו לשכנע את הרוסים באגרסיביות הנצחית והקולוניאליזם של ארצם". הטקסט גם קרא לילדים לא לתת אמון בכלי תקשורת עצמאיים וברשתות החברתיות של המערב. זאת, במאמץ לערער את ההאשמות על פשעי מלחמה שביצעו חיילים רוסים באוקראינה. "כשאתה קורא מידע כלשהו על אוקראינה באינטרנט, זכור: התעשייה העולמית של חדשות הכזב עובדת ללא הפסקה, תהיו ערניים, ותחשבו מדוע פעילי אופוזיציה ו'מובילי דעת קהל' עובדים על החדשות? למען האינטרסים של מי הם עושים את זה? אל תיפלו למניפולציות זולות", נכתב בספר. 

אם זה לא מספיק, לאחר כל פרק, התלמידים נשאלים מספר שאלות: "מדוע רוב הציבור הרוסי תמך במבצע המיוחד באוקראינה?" ו-"מדוע נאלצה רוסיה להתחיל במבצע?". הטקסטים החדשים יהוו הישג מכריע עבור הפקידים הרוסים הבכירים, הפועלים להתמודד עם הביקורת של פוטין על ספרי הלימוד בבתי הספר. כבר לפני עשור, תקף פוטין את ספרי הלימוד ואמר כי הם "מלאים בסתירות פנימיות ופרשנויות מעורפלות", והציע ליצור טקסטים חדשים.