לאחר המרד הצבאי של יבגני פריגוז'ין ושכירי החרב של "כוח וגנר", הנקמה של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ככל הנראה הושלמה. משרד ההגנה הבריטי עדכן היום (ראשון) כי רוסיה הפסיקה את מימון הפעילות של שכירי החרב, ומשרד ההגנה הרוסי גם פעל נגד כמה נכסים כלכליים משמעותיים של פריגוז'ין. 

עם זאת, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", לאחר שרוסיה תפסיק סופית לממן את הפעילות של הקבוצה הסמי-צבאית, סביר להניח כי הרשויות בבלארוס יהיו אלו שיממנו אותה. עוד דווח, כי בעקבות האירועים האחרונים, הכוח יצמצם את פעילותו על מנת לחסוך בהוצאות שכר של עובדים בתקופה הקרובה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כוח וגנר (צילום: רויטרס)
כוח וגנר (צילום: רויטרס)

בסוף השבוע האחרון פרסם המכון לחקר המלחמה (ISW) הערכה מפי "דיווחים פנימיים" ברוסיה, כי העסקה בין הנשיא לפריגוז'ין, קרסה. על פי הדיווח, שכירי החרב של וגנר החלו לסגת מבלארוס, ועושים את דרכם חזרה לרוסיה. כזכור, העסקה בין השניים נחתמה בתיווכו של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, בשיא המרד הצבאי שאירע בחודש יוני האחרון.

על פי ההערכות, פוטין הקל טיפה על החזרה של שכירי החרב לרוסיה, כך שיוכל להכפיף את "כוח וגנר" למשרד ההגנה הרוסי, או לפרק אותו לחלוטין. מארק כץ, פרופסור בבית הספר למדיניות וממשל באוניברסיטת מייסון, אמר כי "ייתכן שההופעה הפומבית של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג הייתה ניסיון של פוטין לנסח מחדש את הנרטיב על ניסיון המרד של וגנר נגד רוסיה". לדבריו, "זה יכול להיות גם חלק מרעיון רחב יותר שמוסקבה מנסה לפתח". במקביל, משרד ההגנה הבריטי ציין בעדכון המודיעין שלו כי פוטין החל לחמש את המשמר הלאומי הרוסי בנשק כבד, בעקבות המרד.

בחודש שעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי נשיא רוסיה הקרמלין החלו במבצע מורכב להשתלטות על כל הנכסים הכלכליים של קבוצת וגנר. בדיווח בעיתון האמריקאי, נטען כי בעקבות המרד הצבאי, ולדימיר פוטין עומד בפני מבחן חדש - ניהול אחת ההשתלטות הארגוניות המורכבות בהיסטוריה. עוד דווח כי סוכנים משירותי הביטחון הפדרליים פעלו למציאת ראיות נגד יבגני פריגוז'ין, וכי קבלנים צבאיים חדשים הנתמכים על ידי הקרמלין משיקים תנועות גיוס ברשתות המדיה החברתיות הרוסיות כדי "לצוד" כמה משכירי החרב בכוח. כמו כן, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי קבוצת האחזקות התקשורתית של יבגני פריגוז'ין תיסגר.