בצל המשך הלחימה ברצועת עזה, מתפרסמים ברשתות החברתיות יותר ויותר תיעודים שבהם נראים אזרחים איראניים אשר מזדהים עם הצד הישראלי. ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן ממרכז עזרי באונ' חיפה ומחברת הרומן ההיסטורי "המלכה", שוחח היום (שבת) עם "מעריב" והסבירה על האירועים החריגים, שאירעו גם בתוך תחומי הרפובליקה האסלאמית וגם באירופה.

בפתח דבריה, הסבירה ד"ר גינדין: "מבחינת הנושא האיראני: "הייתה פריצה לסוכנות ידיעות של המשטר פארס בשנה שעברה בנובמבר וגילו שיש ממש הוראות למבצע שחלק גדול ממה שאנחנו רואים ברשתות החברתיות ובסוכנויות הידיעות זה למעשה פייקים של המשטר הרוב קשה מאוד לדעת מה אמיתי ומה לא לפי הרשתות החברתיות".

"בשיעור שהעברתי בתיכון השקמים בהוד השרון שבו יש מגמת איראן ופרסית, הצגתי להם דברים שהתרחשו ברחוב, כשיש המון שיתופים של הזוועות. למשל, היו תמונות שעלו לרשתות החברתיות שמציגות את ישראל כמדינה שאינה אויבת. מצד שני, גם המשטר השיק אפליקציה שבה ניתן היה להקליק ולהביע את הנכונות 'להגיע אל האדמות הכבושות אם המנהיג ייתן פקודה'. לצד זאת, נרשמו גם כמה מיליונים אחרים שצחקו על כך, ולא אמת הצטרפו".

ומה רואים ברחובות?
"המצב שונה, המשטר ערך עצרת תמיכה בפלסטינים, אך כמעט אף אחד לא הגיע, היה ריק. לעומת זאת, בצד השני של הרחוב היו נהגים שצפצפו לאות מחאה נגד העצרת הזו, והביעו תמיכה בישראל. במקביל, יש כינוסים בחו"ל שבהם איראנים מציגים הזדהות עם ישראל, רובם לא עם דגל הרפובליקה האסלאמית, אלא של איראן המלוכנית, שלפני המהפכה. בסרטון נוסף שנהיה ויראלי, ניתן היה לראות אוהדים במגרש כדורגל של קבוצת 'פרספוליס' שהניפו דגלי פלסטין, כשאוהדים אחרים גינו אותם. כל מי שמביע עמדה כזו מסתכן. יש סרטון נוסף של מתנגדת משטר שתקפה את חמאס, ואמרה כי סופו יהיה דומה לסופו של חמינאי".מתן 

נראה אם כך שזה לאו דווקא תמיכה בישראל אלא התנגדות למשטר?
"צריך להבין שתמיכה בישראל היא גם התנגדות למשטר, כלומר יש מתנגדי משטר שלא תומכים בישראל, אבל לרוב זה פשוט הולך ביחד, כי ישראל שותפה של העם האיראני ברצון להפיל את המשטר. דוגמא לכך היא למשל באירוע שבו 12 תלמידות תיכון, שהשתתפו בהקרנה שבה הציגו את הזוועות שאירעו ב-7 באוקטובר, וחולקו עוגות, כשהן מתנגדות לקחת אותן, ובגלל זה הן סולקו מבית הספר. ממש רואים את ההבדל בין המשטרה לבין העם. חלק מהעניין, הוא שמי שתומך במשטר מתוגמל, ומי שמתנגד מסכן את עצמו, ובכל זאת יש בשטח יותר תמיכה בישראל מאשר בחמאס".

לאן זה הולך, האם איראנים בדרך למלחמה ויכניסו את חיזבאללה?
"הכל ספקולציות, יש מעל למיליון ומשהו קליקים שהביעו תמיכה בהצטרפות למלחמה, אך נראה שאפילו המשטר לא לוקח אותם ברצינות. אף אחד לא באמת לוקח אותם ברצינות, יש פרסומים ברשתות החברתיות כמו התיוג "#אני אוהב להילחם בישראל", וכל מיני סיפורי זוועה, אך לא נראה משהו קונקרטי".

מה קורה עם התקשורת הכללית שם ?
"לאחרונה באחד מכלי התקשורת במדינה הביאו מומחה לבנוני שאמר כי אם ישראל תפלוש לעזה, זה יגרום לפיצוץ בכל האזור, מה זה אומר? לא נראה שיש משהו בדבריו, זה ברור שכניסה יבשתית לעזה היא הרת אסון, אך לא נראה שניתן להימנע ממנה. אני לא נביאה, ולא חשופה לחומרים מסווגים".

איראנים בהפגנת הזדהות עם ישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

האם בתקשורת הרשמית אומרים שלאיראן יש חלק במתקפה ?
"הנרטיב הרשמי הוא 'אנחנו מנשקים את מצחם ואת זרועותיהם של מתכנני המבצע, אך לאיראן לא הייתה יד ורגל בכך'. זה הנרטיב של חמינאי."

ומה ברחוב טוענים שהיה נשק הכוונה וסיוע איראני?
"אכן טוענים שהמשטר משקר ואומרים גם שהמשטר מבזבז את כספי המיסים והנפט שלנו למלחמות שלא קשורות לאיראן. הסיסמא היא 'לא עזה לא לבנון נשמתי היא קודם כל לאיראן', סיסמה שנשמעת בהפגנות ברחבי המדינה כבר עשרים שנה .העם מאוד כועס שמבזבזים את הכסף של אירן על מלחמות שלא שייכות למדינה, וכל פעם שמשתחרר כסף איראני מהחרמות בחו"ל אז, הוא הולך לאסד, נסראללה, לכל מקום חוץ מאיראן. "

האם יש חשש או אמירה על אפשרות של תקיפה ישראלית באירן?
"לא מדברים על זה, כלומר היה מעט מאוד, לא איזה מגמה . חשוב מאוד לאיראנים ההכרה של הישראלים בדבר התמיכה של העם האיראני בישראל. כשאני עולה למאמצי הסברה אני מודה להם על התמיכה, זה חשוב להם, הם מאזינים משם בפודקאסטים שישראלים משתתפים בהם, חשוב להם להדגיש את התמיכה."

מה קורה בגזרת איראן ורוסיה האם התמיכה האמריקאית בנו מהדקת שם קשרים ?
"מדברים על תגובות של פוטין או ביידן אבל זה פחות בכותרות שעוסקת במלחמה בין רוסיה לאוקראינה, למשל המשטר תמך ברוסיה והעם תמך באוקראינה, כלומר על דבר כזה העם הוא תמונת ראי של המשטר".

מה קורה מבחינת הסברה ? האם ישראל עושה די לדבר לקהל הזה האם בכלל?
"אני מתנדבת בכמה חמלי הסברה ואחת הביקורות שלי עליהם היא שרוצים שאתרגם לפרסית דברים שמיועדים למערב. זה לא אותה הסברה, זו הסברה אחרת מה שצריך לעשות זה להגיד שמי שהורג פלסטינים בעזה זה חמאס שלא נותן להם להתפנות. כשאחת התחקירניות שאלה אותי והסברתי לה על קמפיין איסוף לחלב אם היא כמעט בכתה, אלו הם הדברים שצריך להדגיש בהסברה לאיראנים, הערכה של התמיכה שלהם שהיא נותנת לנו כוח וגם את זה שהחמאס משתמש בפלסטינים כמגן אנושי. הם לא מבינים את זה, אלו שצריך לשנות את דעתם על זה הדגש ולא על הקשר למערב."