הערב (שלישי) פורסם ברשתות החברתיות סרטון איום של החותי'ם נגד הקואליציה הבינלאומית של ארה"ב, עליה הכריז אמש באופן רשמי שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, ושצפויה לסייר בים האדום ולהגן על ספינות מפני מתקפות הכטב"מים והטילים של הארגון.

"לא נשב בחיבוק ידיים": מה ישראל מתכננת נגד החותים?
לא מתרגשים מארה"ב: האיום החדש והמסוכן של החות'ים

הסרטון פורסם בספטמבר האחרון ממצעד צבאי שנערך בצנעא, ובו ניתן לראות מטוס אמריקאי F-5 שהיה שייך לחיל האוויר הקודם ולמעשה טס לראשונה מאז שהחות'ים השתלטו על צנעא. עם זאת, הסרטון הופץ היום בתגובה לקואליציה הבינלאומית והתווספה לו המוסיקה האמריקאית כמסר ברור לארה"ב. 

צפו:

סרטון האיום של החות׳ים נגד הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה״ב בים האדום (צילום :רשתות ערביות)

כאמור, מדובר במטוס F-5E של חברת נורת'רופ האמריקאית. הגעתם של המטוסים האמריקאים לתימן קשורה למאבקי הכוחות במלחמה הקרה. הנשיא ג'ימי קרטר הסכים למכור 12 מטוסי F-5 לרפובליקה הערבית של תימן בעת שהייתה במלחמה נגד השכנה הקומוניסטית, הרפובליקה העממית הדמוקרטית של דרום תימן, בתחילת שנת 1979.

שמונה מהמטוסים היו מיועדים לאתיופיה, אולם מכירתם בוטלה בשל אמברגו נשק, ועוד ארבעה מטוסים נבנו עבור התימנים. המטוסים היו חלק מעסקה ביטחונית של 390 מיליון דולר עבור תימן במימון סעודי, והאמריקאים גם התירו לסעודים להעביר שני מטוסי F--5 משלהם לידי חיל האוויר של צפון תימן.

אולם כאשר המטוסים הגיעו, לתימנים לא היו טייסים מתאימים ועל כן ארה"ב וסעודיה הגיעו להסכם עם טייוואן שתשלח טייסים משלה שיפעילו את כלי הטיס החדשים. על אף שהמלחמה בתימן הסתיימה בתוך שלושה שבועות בלבד, מאות טייסים ואנשי צוותי קרקע טייוואנים השתלבו בחיל האוויר התימני ונשארו שנים אחדות.

מטוסי ה-F-5 מילאו תפקיד גם במלחמת האזרחים שהסתיימה בניצחון הצפון ובאיחוד תימן בשנת 1990. הם גם שימשו את חיל האוויר בלחימה נגד המורדים החות'ים, החל משנת 2004 ועד שהחות'ים השתלטו על צנעא עשר שנים לאחר מכן. עם זאת, עדיין לא ברור אם יש בידי החות'ים יותר מאשר מטוס ה-F-5 המיושן שמופיע בסרטון. 

כזכור, הודעת אוסטין באה אחרי שבימים האחרונים הכריזו עוד ועוד חברות ספנות כי הן מפסיקות לשוט באזור בשל המתקפות, שהחות'ים טענו כי נועדו להטיל מצור ימי על ישראל ולמנוע מספינות להגיע אליה, אך בפועל פגעו בספינות רבות שאינן קשורות לישראל. 

הסרטון מגיע לאחר הדיווח של סוכנות הידיעות האירנית תסנים, לפיו מפקד חיל הים של משמרות המהפכה האיראני אישר הקמת יחידה של מלחים מתנדבים לביצוע פעולות במפרץ עם ספינות חמושות בטילים.