מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווח של CNN, צה"ל פגע לפחות בשלושה מקומות בעזה שאליהם הורה לאוכלוסייה אזרחית להתפנות. בבתחילת החודש, צה"ל פרסם, מפה של עזה שמחולקת ל-623 אזורים ממוספרים המציינים את הנקודות שהצבא יפגע בהן בקרוב, ואת האזורים שאליהם אזרחים צריכים לברוח.

לא קרובים להשגת המטרות: השמדת המנהרות לוקחת יותר זמן משצה"ל ציפה | אלון בן דוד
מניחים מטען ממולכד: התיעוד יוצא הדופן מהמצלמה שאותרה על גופת המחבל | צפו

לפי הדיווח, הוראות צה"ל היו לעיתים לא מדויקות ומבלבלות. עדכונים שוטפים של צה"ל הדגישו אזורים ממוספרים בכתום, וקראו לאזרחים להתפנות מהמקומות הללו ולעבור לאזורים אחרים המסומנים במפה. אבל חלק מההודעות היו סותרות והועלו גם חששות לגבי יכולתם של פלסטינים לקבל את המידע עקב הפסקות חשמל ואינטרנט.

באמצעות סרטונים ותמונות ששותפו באינטרנט, תמונות לוויין ודיווחי חדשות מקומיים, רשת CNN טוענת, כי אימתה שלוש תקיפות ישראליות באזורים שבהם נאמר לאזרחים לברוח. "מאז תחילת הלחימה, צה"ל מפציר באוכלוסייה האזרחית להתפנות זמנית מאזורי לחימה עזים, לאזורים בטוחים יותר, על מנת למזער את הסיכון הכרוך בהישארות באזורי לחימה עזים", נמסר מצה"ל בתגובה לדיווח של CNN.

רצועת עזה (צילום :טל לב רם)

עוד טענו בצה"ל, כי הם תקפו את השטחים המזוהים בדו"ח זה לאחר "אינדיקציה מודיעינית כי המקומות הללו היו בתי מחסה למפקדי חטיבת רפיח של ארגון הטרור חמאס. צה"ל ממשיך לפעול נגד תשתיות חמאס ומחבלים בכל מקום בו הם נמצאים ברצועת עזה", נכתב בהצהרה.

בתחילת החודש, פרסם דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אביחי אדרעי, צווי פינוי ברשתות החברתיות לאזרחים בחלקים מרצועת עזה, שצה"ל כינה "אזור בטוח" בחודש וחצי הראשון ללחימה. מספר תמונות של אותו מיקום שותפו - כל אחת עם מיקומים שונים מודגשים.

במפה, אזורים מצפון וממזרח לעיר ח'אן יונס מסומנים בכתום, וחצים המורים לתושבים להתפנות מאזורים אלו לאל-מוואסי - רצועת חוף בשטח של 5.22 קמ"ר שהוגדרה כאזור בטוח על ידי צה"ל - או רפיח, העיר הדרומית ביותר בעזה.

ארגוני סיוע העלו חששות לגבי "האזור ההומניטרי" של אל-מוואסי, כאשר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי (WHO) כינה אותו "מתכון לאסון" בשל תנאים צפופים והיעדר תשתיות או שירותים.

בשלושת הימים שלאחר הצהרת אדרעי, שלוש תקיפות ישראליות כוונו למיקומים ברפיח, על פי הדיווח, למרות עצות צה"ל לפיה על עזתים להתפנות לרפיח.