מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווח של עיתון 'וול סטריט ג'ורנל', יועצים צבאיים איראניים מסייעים להתקפות החות'ים בים האדום. בנוסף, איראן שולחת כלי נשק לבעלות בריתה בתימן, מה שמשפר את יכולתם לתקוף ספינות סוחר ולשבש את המסחר הבינלאומי.

הפסקת אש של חודש והגליה מעזה של סינוואר ודף | המגעים לעסקה חדשה
צה"ל צריך להיזהר משאננות מסוכנת - ואלו ההישגים בח'אן יונס | טל לב רם

בין שאר הציוד המתקדם, איראן סיפקה לחות'ים משבשי מזל"טים, חלקי רקטות וטילים ארוכי טווח. האיראנים ובני בריתם חיזבאללה שלחו יועצים לתימן כדי לסייע לחות'ים לתכנן ולפתוח במתקפותיהם.

התקפות הטילים והמזל"טים של החות'ים על ספינות מסחר וספינות מלחמה אמריקאיות, גרמו לשבועיים של התקפות מטעם האמריקאים והבריטים. החות'ים נמצאים תחת לחץ מהתקיפות של ארה"ב, גורמים במערב רואים סימנים שהחות'ים מסתגלים צבאית, ולדבריהם הטכנולוגיות החדשות עשויות להגביר את האפקטיביות של התקפות החות'ים על ספינות ושטח ישראל.

על פי הדיווח, ב-11 בינואר, יום לפני התקיפה הנגדית הראשונה של ארה"ב ובריטניה, תפסו חיל הים האמריקני כלי שיט עמוס בטכנולוגיות צבאיות איראניות מתקדמות. אלה כללו ערכות הרכבה ל-Ghadir, רקטה איראנית נגד ספינות עם טווח ירי עצום שהחות'ים לא השתמשו בה קודם לכן.

תרגיל הפשיטה של החות'ים אל עבר התיישבויות ישראליות (צילום :רשתות ערביות)

משמרות המהפכה של איראן וחיזבאללה, שלחו יועצים לתימן כדי לסייע בהתקפות הימיות של הקבוצה ובשיגור רקטות ומזל"טים. טהרן מעסיקה מבריחים שיביאו את הנשק לתימן מאיראן ומתווכים לרכישת חלקי חילוף דרך חברות חזית.

מהנדסים בתימן ובמדינות אחרות באזור עוזרים להרכיב את הטילים והמל"טים ולהפעיל אותם, ועובדי תעשיית הספנות מספקים מודיעין בזמן אמת אילו כלי שיט לבזוז. הסיוע הצבאי הגובר של איראן לחות'ים גרם לוושינגטון להתלונן בפני טהרן באמצעות השוויצרים. 

הסיוע של איראן לחות'ים מטופל על ידי בכירים בודדים במשמרות המהפכה. ראש המבצעים של טהרן במדינה הוא עבדולרזה שחלאי, שפיקח פעם על התקפות על חיילים אמריקאים בעיראק, כך אמרו יועצי הביטחון והפקידים המערביים. כעת הוא מבוקש על ידי וושינגטון עם פרס של 15 מיליון דולר על ראשו.

העברת הטכנולוגיות והאימונים של טילים בליסטיים מפוקחת על ידי יחידה 340 שהכשירה חות'ים באיראן ובלבנון ומובלת על ידי חמיד פאזלי, לשעבר ראש תוכנית החלל של איראן לרקטות.

איראן מנגד מתעקשת שאין לה מעורבות בפעולות החות'ים וכי פעולות הארגון מונעות אך ורק מכעס על המלחמה בעזה. "להתנגדות יש כלים משלה, והיא פועלת בהתאם להחלטות וליכולות שלה", אמר עלי באגרי , סגן שר החוץ של איראן.

עם זאת, החות'ים ובעלות בריתם האיראניות מסתגלות ללחץ. לאחר שספינות מלחמה אמריקאיות נכנסו לים האדום, המורדים התימנים החלו לכוון כלי שיט מזרחה במפרץ עדן, שם אין לארה"ב נוכחות.

החות'ים השתמשו לפחות בהזדמנות אחת בטיל שנמצא מאוחר יותר בארסנל של איראן, המייצג את המקרה הידוע הראשון של הפצת טילים בליסטיים של פרוקסי לפטרון. "יש ראיות המצביעות על כך שתימן היא זירת קרב חשובה לניסויי נשק איראניים ולפיתוח פוטנציאלי".