המירוץ לנשיאות ארה"ב: מסקנה אחת ברורה בעקבות התוצאות בפריימריז בניו המפשיר - בהינתן שלא תהיה הפתעה דרמטית, דונלד טראמפ שוב יהיה המועמד של המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב, בשחזור של בחירות 2020 מול יריבו הדמוקרטי, הנשיא ג'ו ביידן.

הצהרה מקוממת: בכיר בצלב האדום השווה את החטופים לאסירים ביטחוניים
מאחורי הקלעים של המערכה בים האדום: כך איראן מסייעת לחות'ים

כפי שצפו הסקרים, טראמפ ניצח בפער דו ספרתי עם יותר מ-54 אחוז לעומת 43 אחוז ליריבה היחידה שלו במרוץ - ניקי היילי. זו הפעם הראשונה שבה מועמד שאינו נשיא מכהן גורף את שתי ההצבעות הראשונות - איווה וניו והמפשייר - וגם כל מתמודד שזכה בשתי המדינות הראשונות גם הפך בהמשך למועמד של מפלגתו בבחירות הכלליות.

עבור היילי, שהייתה השגרירה של טראמפ באו"ם, מדובר באכזבה קשה. היא הקדישה משאבים רבים בקמפיין בניו המפשייר, מדינה שנחשבת ליברלית יחסית ואשר גם מאפשרת השתתפות של מצביעים עצמאים בפריימריז, בתקווה לניצחון שיבסס את מעמדה בתור החלופה לטראמפ.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות)

על אף שהמדגם של CNN בקרב המצביעים הראה כי היא זכתה לתמיכה של שני שלישים מהבוחרים העצמאים, זה לא הספיק לה מול השליטה המוחלטת של טראמפ במפלגה.

למרות הניצחון החשוב הלילה, המדגם של CNN סיפק לטראמפ גם כמה מסרים בעייתיים. 44 אחוז מהמצביעים אמרו שטראמפ לא מתאים לנשיאות אם יורשע באחד המשפטים שלו, כאשר היילי זכתה לתמיכה של 84 אחוז מתוכם.

היילי גם קיבלה 79 אחוז מהקולות של מצביעים שלא הסכימו עם טענותיו השקריות של טראמפ כי הניצחון של ביידן ב-2020 אינו לגיטימי, על אף ש-80 אחוז מהמצביעים לנשיא לשעבר הביעו תמיכה בטענות, עדות לכך שתיאוריית הקונספירציה עדיין פופולרית בקרב הבייס הרפובליקני.

להיילי יש כעת דילמה קשה. היא אמנם הצהירה בנאום ההפסד כי היא ממשיכה במרוץ וכי היא כבר מתמקדת ביעד הבא - הפריימריז ב-24 בפברואר בקרוליינה הדרומית, מדינת הבית שלה שבה היא גם כיהנה כמושלת, אבל הסקרים מצביעים על כך שגם שם טראמפ צפוי לזכות ללא בעיות.

אבל התוצאה המאכזבת בניו המפשייר צפויה להגביר עליה את הלחץ לפרוש. טראמפ כבר נתן את האות למתקפות ארסיות יותר נגד היילי בנאומו המתלהם הלילה, שהיה כה שונה מהנאום הפייסני באיווה, כאשר כינה אותה "מתחזה" והזהיר כי היא "עלולה להיחקר".

גם גורמים מתונים יותר במפלגה התחילו לרמוז כי עדיף לה להפסיק את הקמפיין בהקדם על מנת לאפשר למפלגה להתמקד במאבק מול ביידן והדמוקרטים.

ייתכן שהיילי ממתינה לשמוע את הכרעתו של בית המשפט העליון בדבר הישארותו של טראמפ על פתקי ההצבעה אחרי שקולורדו ומיין פסלו אותו בטיעון שהיה אחראי להמרדה שהובילה להסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021.

אם השופטים יפתיעו ויאפשרו להסיר את שמו של טראמפ, תוכל היילי להציג את עצמה כחלופה היחידה במפלגה, אולם פסיקה הפוכה, עוד לפני הסופר טיוזדיי ב-5 במרץ, עשויה לגרום לה לוותר על המשך ההתמודדות, במיוחד אם זה המסר שהיא תקבל מהתורמים והתומכים העיקריים שלה.