תחנת הרדיו הציבורית של שוודיה דיווחה היום (שלישי) כי איראן תכננה לרצוח יהודים שוודים באמצעות שני סוכנים שהוחדרו למדינה תחת זהות בדויה ומסווה של פליטים ב-2015. בתחקיר שהופק על ידי "רדיו שוודיה" נטען ששני הסוכנים, גבר ואישה, היו קשורים למשמרות המהפכה האיראניים ותכננו לרצוח בין היתר את יו"ר מועצת הקהילות היהודיות במדינה, אהרון וורשטנדיג.

נשיא ארגנטינה נחת בישראל; אבל הברכה של ישראל כ"ץ גנבה את ההצגה
בלי אישור הפרקליטות: היועץ פרסם פוסט נגד מירי רגב - וזומן לחקירה

"בספטמבר 2021 קיבלתי טלפון משירות הביטחון השוודי. הם בעצם אמרו לי שהוגדרתי כאחת המטרות של פשע טרור אפשרי שכולל רצח", אמר וורשטנדיג. הסוכנים, בני הזוג שזוהו כמהדי רמזני ופרשטה סנאיפאריד, נעצרו באפריל 2021 בחשד לקשירת קשר לביצוע פעולת טרור. סגן התובע הראשי נמנע מלחשוף פרטים ספציפיים בנוגע למטרות אך רמז על חומרת ההאשמות.

מקורות המעורים בפרטי החקירה חשפו לרדיו כי הזוג האיראני פעל לכאורה בניהולו של משמרות המהפכה האסלאמית האיראנית (IRGC) , ארגון צבאי ומודיעין שסווג כקבוצת טרור על ידי ארצות הברית ואחרים. המטרות המיועדות, כולל אהרון וורשטנדיג, סומנו ככל הנראה כנציגי היהודים בשוודיה. 

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

החקירה הפלילית חשפה, כאמור, ראיות הקושרות את בני הזוג למשמרות המהפכה, המעידות על מעורבותם בתכנון מעשה טרור בשוודיה. עם זאת, בשל אין מספיק ראיות, התובעים לא הצליחו לקבוע סופית את הפרטים של מזימת הרצח. ה-FBI ערך חקירה מקבילה על בני הזוג, במיוחד בנוגע לפגיעה לכאורה באזרחים אמריקאים במדינה.

למרות שהתחמקו מהעמדה לדין, רמזאני וסנאיפאריד גורשו לאיראן בשנת 2022 בשל האיום הביטחוני הנחשב שהם מהווים. הגעתם לשוודיה כפליטים אפגנים בזהות מפוברקת עוררה שאלות לגבי תהליך המיון של סוכנות ההגירה השוודית, במיוחד לאור אזהרות מוקדמות.

שירות הביטחון השבדי, בעודו מאופק בפרטי המקרה, אישר את הקשר בין הזוג האיראני למשמרות המהפכה.