ערב הסעודית והממשל האמריקאי עובדים על "תוכנית חלופית" להסכם בין המדינות, למקרה שלא תתאפשר נורמליזציה עם ישראל בשל הסוגייה על מדינה פלסטינית, כך דווח בגרדיאן הבריטי. ע"פ הדיווח, ההסכם של ארצות הברית וסעודיה יכלול ברית הגנה, תוכנית גרעין אזרחית, ושיתופי פעולה כלכליים בתחום הבינה המלאכותית ועוד.

סינוואר מחשב מסלול מחדש: אלה שלוש האפשרויות שעומדות בפניו
גורמים בארה"ב טוענים: הוצעה לסעודיה ברית הגנה בתמורה לנורמליזציה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז  (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז (צילום: רויטרס)

במסגרת תוכנית הגרעין האזרחית, לא תתאפשר העשרת אורניום על אדמת ערב הסעודית, מה שאמור למנוע מהם הם את היכולת לייצר נשק גרעיני. גורמים המעורים בפרטים, מדגישים כי ייתכן וללא נורמליזציה עם ישראל יהיה מסובך להעביר את סוגיית ברית ההגנה בסנאט, כיוון שלא בטוח שהרפובליקנים יתמכו. נכון להיום, בין מדינת ישראל וערב הסעודית לא מתקיימים יחסים דיפלומטיים, מלבד שיתוף פעולה דיפלומטי, מודיעיני וביטחוני כחלק משיתוף פעולה נגד איראן, וכן שיתופי פעולה בלתי רשמיים בתחום הכלכלה.

לינדזי גרהאם, בכיר במפלגה הרפובליקנית שמגייס קולות רפובליקנים לעסקה הבהיר: "רפובליקנים לא יתמכו בברית הגנה עם סעודיה, מה שדורש 67 קולות, אם לא תהיה נורמליזיציה עם ישראל".

כזכור, בתחילת השבוע (שני), אמר מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן כי "העבודה הדו-צדדית הסעודית-אמריקאית הקשורה לנורמליזציה עם ישראל צפויה להיות קרובה מאוד לסיום". בלינקן אמר את הדברים במהלך ביקור בסעודיה. שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, אמר כי בנוגע לרוב הסוגיות ביחסים בין ארצות הברית לסעודיה בנושא הנורמליזציה שני הצדדים הגיעו להסכמות, אך הוסיף כי בנושא הסוגייה הפלסטינית "צריך להיות נתיב אמיתי לעבר מדינה פלסטינית, אמין ובלתי הפיך".