ארצות הברית האשימה היום (רביעי) את רוסיה בהפרת האמנה הבינלאומית נגד שימוש בנשק כימי. לטענת ארצות הברית, רוסיה הפעילה את גז החנק כלורופיקרין נגד כוחות אוקראינים וכן השתמשה בגזים לפיזור הפגנות "כשיטת לחימה" באוקראינה.

"דואגים לאנשים שלנו": בכיר אוקראיני מסביר - זו הסיבה להתקדמות האיטית של הכוחות בשטח
בקייב טוענים: כך ארסנל הגרעין של רוסיה כמעט נפל לידי "כח וגנר"

"השימוש בחומרים כימיים אלו אינו אירוע בודד וככל הנראה נובע מרצונם של הכוחות הרוסיים לסלק את הכוחות האוקראינים מעמדות מבוצרות בשדה הקרב", כך נמסר בהצהרת משרד החוץ האמריקאי. כלורופיקרין, מוגדר כגז חנק אסור על ידי הארגון לאיסור נשק כימי (OPCW) שמושבו בהאג.

בתחילת החודש, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הצבא האוקראיני טוען שרוסיה הגבירה את השימוש הבלתי חוקי בגזים לפיזור הפגנות, במסגרת התקדמותה המשמעותית ביותר במזרח אוקראינה. נוסף על כלורופיקרין, הכוחות הרוסיים משתמשים ברימונים עם גזי CS ו-CN, כך לפי הצבא האוקראיני.

נשק כימי (צילום: רויטרס)
נשק כימי (צילום: רויטרס)

בעוד שאזרחים יכולים בדרך כלל להימלט מגזים לפיזור הפגנות, חיילים הנמצאים בתעלות ללא מסכות גז נאלצים לברוח תחת אש אויב או להחנק. בשל כך, ארצות הברית הטילה סנקציות על שלושה גופים ממשלתיים רוסיים הקשורים לתוכניות הנשק הכימי והביולוגי של רוסיה, כולל יחידה צבאית מיוחדת ש"סייעה בשימוש" בכלורופיקרין נגד הכוחות האוקראינים.