תחקיר של הפנטגון שממצאיו פורסמו אתמול (חמישי) מצא כי בשנה שעברה חיסל צבא ארצות הברית רועה צאן סורי, לאחר שזוהה בטעות כבכיר בארגון הטרור אל-קאעידה. 

כדי לא לפגוע במאמצי הנורמליזציה עם ישראל: הצעד של סעודיה
ארצות הברית מאשימה את רוסיה: "השתמשתם בנשק כימי נגד חיילים אוקראינים"

בחיסול שיצא לפועל במאי 2023, נהרג לופטי חסאן מיסטו בן ה-56, באזור כפרי בצפון סוריה בזמן שטיפל בבעלי חיים שברשותו. הוא היה אב ל-12 ילדים, שמונה בנות וארבעה בנים, והיה המפרנס העיקרי באמצעות עבודתו כייצרן לבני בניין. מיסטו העביר את ימיו סמוך לביתו, כשהוא מטפל בכבשים ובתרנגולות שברשותו, כאשר לעיתים רחוקות התרחק מסביבת ביתו המיידית – כאשר יצא להתפלל במסגד. בני משפחתו מסרו ל"וושינגטון פוסט" כי "הזיהוי שלו כטרוריסט מופרך לחלוטין, מדובר באדם שמלבד עבודתו וביקוריו במסגד, היה מעביר את זמנו בשתיית תה עם אהוביו".

המסמך, שפרטים רבים ממנו נאסרו לפרסום לציבור, שופך מעט מאוד אור כיצד אירעה הטעות בזיהוי – או מי היה בכיר אל-קאעידהשארצות הברית ניסתה לחסל. במשך תקופה ארוכה ביצעה ארצות הברית מעקב אחר רועה הצאן, וביום החיסול כטב"ם עקב אחר תנועותיו, וירה לעברו טיל שהביא למותו. מעט מאוד ידוע על הסיבה שהובילה לטעות בזיהוי, אך במסמך נטען כי החיסול בוצע "בהתאם לחוקי המלחמה הבינלאומיים, ובהתאם לנהלי פיקוד המרכז ומשרד ההגנה האמריקאי".

"ארצות הברית לא לומדת מהטעויות שלה וממשיכה לנהוג בפזיזות הרסנית", אמרה אונה הת'וואי, פרופ' למשפט בינלאומי מאוניברסיטת ייל בשיחה עם הפוסט. "זוהי אינה התקרית הראשונה שבה אזרח מזוהה כגורם טרור ומחוסל, ודפוס הפעולה הזה עלול לסבך אותה עם החוק הבינלאומי. כל עוד וושינגטון לא עושה מספיק כדי לתקן את הדפוס הזה, הטעויות האלו יקרו שוב ושוב".