פרשן ה"ניו יורק טיימס", תומאס פרידמן, פרסם היום (שישי) בעיתון כי מהלכיו הקיצוניים של נתניהו וממשלתו לצד הרפורמות מרחיקות הלכת של בן סלמאן גורמות לוושינגטון לשקול שינוי במפת הכוחות במזרח התיכון.

מטוסי קרב, מל"טים וכלי טיס: הצעד של ארה"ב למניעת ההסלמה עם איראן | דיווח
חשבו שהוא בכיר באל-קאעידה: ארה"ב חיסלה בטעות רועה צאן סורי

דבריו של פרידמן נאמרים על רקע הסכם הנורמליזציה בין סעודיה וישראל, שהן כידוע בעלות הברית החשובות ביותר של ארה"ב במזרח התיכון. עם זאת, ציין פרידמן, צוותו של ביידן נתקל במצב בעייתי היוצר הזדמנות עצומה וסכנה עצומה עבור ארה"ב.

"במילים פשוטות", כתב פרידמן, "יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שם את הקיצוניים הדתיים במדינתו בכלא, בעוד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שם את הקיצוניים הדתיים במדינתו בקבינט שלו. ומכאן נובע הסיפור".

בהמשך הזכיר פרידמן את רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול ב-2018 אך ציין לטובה את שבירת המחנק שהקיצונים האסלאמים השמרנים ביותר החזיקו על המדיניות החברתית והדתית הסעודית מאז 1979, צעד שמקדם את סעודיה להפיכת מעצמה כלכלית מגוונת.

"זו הייתה גם ישראל בעבר", כתב פרידמן, "הטרגדיה של ישראל תחת נתניהו היא שמכיוון שהוא נואש כל כך להשיג ולשמור על השלטון כדי להימנע מעונש מאסר על אישומי שחיתות, הוא יצר קואליציית שלטון שנתנה כוח חסר תקדים לשני אנשי ימין קיצוני בעלי סמכות בשלושה משרדים - ביטחון, אוצר וביטחון לאומי - והעדיפה הפיכה שיפוטית לפני כל דבר אחר. נתניהו גם עשה ויתורים חסרי תקדים לרבנים החרדים, העביר סכומי כסף עצומים לבתי הספר שלהם שלעתים קרובות לא מלמדים מתמטיקה, אנגלית או אזרחות, ומרבית הגברים שלהם בגיל הגיוס מסרבים לשרת בצבא בכלל, ובטח לא לצד נשים".

עוד ציין כי מאחר וישראל לא יכולה להציע אופק פתרון שתי המדינות עם הפלסטינים, או לכונן ברית ביטחון קבועה עם הקואליציה של מדינות ערב המתונות, מדינות אלו לא יכולות להרשות לעצמן להיראות כמגינות על ישראל לצמיתות, בייחוד אם ישראל לא פועלת למצוא שותפים פלסטינים מתונים שיחליפו את שליטתה של ישראל על עזה והגדה המערבית.

לדבריו, כל הנושא מהווה בעיה רצינית לנשיא ביידן, שתמיכתו בנתניהו עולה לו כעת מבחינה פוליטית ומגבילה את יכולתו לנצל במלואם את השינויים בחצי האי ערב, מה שגם עלול גם לעלות לו בבחירה מחדש. לכן, הדבר גורם לוושינגטון לשקול שינוי במפת הכוחות במזרח התיכון.