בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים היום (חמישי) דיון בתיק שהגישה דרום אפריקה המאשימה את ישראל ברצח עם במלחמה בעזה ומבקשת הפסקת אש במבצע המתנהל בעיר רפיח. דרום אפריקה מבקשת מבית הדין הבינלאומי להורות לישראל לסגת באופן מיידי ומוחלט מרצועת עזה.

"המאבק הזה חייב להיות בינלאומי": ועידה נגד אנטישמיות נפתחה עם נציגי האיחוד האירופי
כבר ביומה הראשון: ממשלת הימין בהולנד מסתכסכת עם האיחוד האירופי

בפתח הדיון, אמר נשיא בית הדין כי "ישראל חייבת לנקוט בצעדים כדי להבטיח שהסיוע ההומניטרי הדרוש יגיע לתושבי רצועת עזה", עוד הוסיף: "ישראל חייבת להבטיח שצבאה לא יבצע כל הפרה של אף אחת מהזכויות של הפלסטינים בעזה".

ברקע הדיון שמתנהל בבית הדין הגבוה לצדק בהאג, בישראל מדגישים כי גם במקרה של קבלת הטיעונים של דרום אפריקה והוצאת הצו המורה לישראל להפסיק במיידי את המלחמה בעזה - החלטה זו של בית הדין באשר עצמה אינה מחייבת. אולם, שני חששות עולים בהקשר זה. הראשון כי הוצאת צו ביניים הדורש מישראל לעצור את הפעולה הצבאית בעזה יכולה לשמש עילה לפנייה למועצת הביטחון של האו"ם, בבקשה להעביר החלטה מחייבת.

בתרחיש כזה, ישראל תהיה תלויה - לא בפעם הראשונה - בווטו האמריקאי שבמקרה של הפעולה ברפיח לא נראה כמו מובטח לנו אוטומטית. החשש הנוסף הוא כי הצו של בית המשפט הגבוה לצדק יהווה עילה נוספת עבור בית הדין הפלילי בהאג, ה-ICC, להוציא צווי מעצר לבכירים ישראלים.

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את ההאשמות ברצח העם וכינה אותן מקוממות. ישראל אומרת שהיא עושה מה שהיא יכולה כדי להגן על אזרחים פלסטינים בעזה ומאשימה את חמאס בשימוש בפלסטינים כמגן אנושי, האשמה שחמאס מכחיש.

לאחר סבב ראשון של דיונים על צעדי חירום בינואר, בית המשפט מצא שזה סביר שישראל הפרה זכויות שהובטחו לפלסטינים בעזה במסגרת אמנת רצח העם. שופטים הורו לישראל להימנע ממעשים שעלולים ליפול תחת אמנת רצח העם ולהבטיח שחייליה לא יבצעו פעולות רצח עם נגד פלסטינים.

המונים ממתינים להגעת המשפחות לבית הדין הפלילי בהאג - שם יגישו תלונה כנגד ראשי חמאס (צילום :מטה המשפחות)

השופטים גם הורו לישראל לפעול לשיפור המצב ההומניטרי בעזה. בחודש מרץ פרסם בית המשפט צעדי חירום נוספים והורה לישראל לנקוט בכל הפעולות הנדרשות והיעילות כדי להבטיח אספקת מזון בסיסית לפלסטינים בעזה.

דרום אפריקה טענה: "ישראל מסלימה את ההתקפה כנגד הפלסטינים ומפרה את ההנחיות של האג. העובדה שהקהילה הבינלאומית לא פועלת מביא לחוסר כבוד של הדין הבינלאומי. ישראל מבצעת רצח עם שמזעזע את המצפון האנושי. רצח העם הזה קורה בתוך ההקשר של הנכבה המתמשכת. מדובר ב-56 שנות כיבוש לוחמתי ולא חוקי. לפני 7 חודשים לא יכולנו לדמיין שעזה תימחק לחלוטין. כל כיתה ושכונה הושמדה, קיווינו בפעם האחרונה כאן שרצח העם הזה ייפסק. במקום זאת, רצח העם נמשך והגיע לשלב מחריד חדש".