מותו של נשיא איראן איברהים ראיסי העלה שאלות דחופות סביב מנהיגות המדינה, כאשר מוג'תבא חמינאי, בנו החזק והמסתורי של המנהיג העליון עלי חמינאי, צפוי למלא תפקיד מרכזי, על פי דיווח בעיתון האמריקאי 'וול סטריט ג'ורנל'. עבור רוב האיראנים, הבן הוא תעלומה. הוא אינו מחזיק בתפקיד ציבורי, לעתים רחוקות מופיע בציבור ואינו נושא נאומים. עם קשרים רבי שנים לדמויות מפתח במערך המודיעין והביטחון של איראן, חמינאי הצעיר צבר כוח מאחורי הקלעים, במיוחד תחת ראיסי, שנתפס כנשיא ללא כוח אישי.

פרשנים ערביים: בעולם ראו תקלה במסוק ראיסי, באיראן דאגו לציין שמדובר בסייבר
"האנטישמיות מאיימת על ביטחון היבשת"

בשנים האחרונות, רבים שיערו כי מוג'תבא חמינאי עשוי להיות מועמד מוביל לרשת את אביו, אך מומחים לאיראן ופרשנים פוליטיים אומרים שזה לא סביר. במקום זאת, הם אומרים, הוא יהיה חזק יותר מחוץ לאור הזרקורים. "מוג'תבא והרשת סביבו מנהלים את ההצגה בשני העשורים האחרונים", אמר חמידרזה עזיזי, עמית אורח ומומחה לאיראן במכון הגרמני לעניינים בינלאומיים וביטחון. "כעת, בוודאי עבור חמינאי עצמו, האתגר העיקרי הוא למצוא מישהו עם המאפיינים המדויקים שהיו לראיסי".

ראיסי נתפס כמי שמוכן לרשת את המנהיג העליון, שבגיל 85 סובל מבעיות בריאותיות. כנשיא הוא שימש ככלי עבור אישים חזקים יותר להפעיל השפעה מאחורי הקלעים. מותו של ראיסי בהתרסקות עורר השערות לגבי מי צפוי לרשת את חמינאי, והאם הנשיא הבא יהיה כה נוח עבור בעלי הכוח במדינה, כולל אלה הסובבים את בנו של חמינאי ומשמרות המהפכה האסלאמית.

סרטון מטהרן לאחר שדווח על מציאת מסוק ראיסי (צילום :רשתות חברתיות באיראן)

לעשות זאת, אמר עזיזי, "יכין את הקרקע שבה מוג'תבא יוכל לשמר ואפילו להרחיב את כוחו תוך שמירה על תפקיד הצללים שלו, הרחק מביקורת ציבורית". מוג'תבא חמינאי, בן 54, ימלא תפקיד מרכזי כאשר איראן מעצבת מחדש את הנוף הפוליטי שלה לקראת הבחירות לנשיאות שנקבעו לסוף יוני וההתמודדות הממשמשת ובאה על ירושת אביו.

התמרונים הפוליטיים יסייעו בקביעת עתידה של איראן כשהיא מעמיקה את מעורבותה בסכסוכים אזוריים ומתמודדת עם מחאה גוברת בבית. מותו של ראיסי הציב, לפחות בטווח הקצר, נאמן מושבע למוג'תבא חמינאי בתפקיד הנשיאות. מוחמד מוח'בר, שישמש כנשיא בפועל עד הבחירות ועשוי להתמודד על התפקיד, הובא על ידי חמינאי לנהל את קרן סתאד בשווי מיליארד דולר, השולטת באחזקות בנדל"ן, תעשייה, פיננסים ועוד ונשלטת על ידי המנהיג העליון. לבן יש גם השפעה במשרד המנהיג העליון ובאימפריית העסקים שהוא שולט בה.

הנשיא ראיסי והמנהיג העליון של איראן חמינאי (צילום: רשתות ערביות)
הנשיא ראיסי והמנהיג העליון של איראן חמינאי (צילום: רשתות ערביות)

חמינאי נולד ב-1969 בעיר הדתית משהד, כאשר אביו הפך לדמות מובילה בתנועה המהפכנית נגד המונרכיה של השאה מוחמד רזא פהלווי. עלי חמינאי נעצר שוב ושוב על ידי המשטרה החשאית של השאה, ובמהלך פשיטה אחת, מוג'תבא צפה בו מוכה. בעקבות המהפכה האסלאמית ב-1979, משפחת חמינאי עברה לטהרן, שם למד מוג'תבא בתיכון לילדי חלוצי המהפכה, בעוד אביו טיפס במהירות בשורות הממשלה והפך לנשיא ב-1981.

מוג'תבא חמינאי בילה את שנותיו המעצבות כמו גברים איראנים צעירים רבים, נלחם במלחמה נגד עיראק של סדאם חוסיין בשנים 1980-1988. בגדוד שלו, הוא יצר קשרים עם אנשים שלימים הפכו לדמויות בכירות במנגנון הביטחון של איראן, ובהם חוסיין טאב, ראש מודיעין עתידי במשמרות המהפכה, וחוסיין נג'את, שיהפוך לראש היחידה של משמרות המהפכה שתפקידה לדכא מחאות בטהרן.

סדאם חוסיין (צילום: רויטרס)
סדאם חוסיין (צילום: רויטרס)

הפרופיל של חמינאי עלה בשנות ה-90 ובמיוחד באמצע שנות ה-2000 כאשר הרפורמיסטים האשימו אותו בהנדסת ניצחונות הבחירות לנשיאות ב-2005 וב-2009 עבור הקו הנוקשה מחמוד אחמדינז'אד. ב-2009, הוא היה בעל השפעה, באמצעות תמיכתו בטאב, אז מפקד מיליציית הבסיג' הצבאית למחצה, בדיכוי האלים של מפגיני תנועת הירוקים שטענו כי הבחירות נגנבו, על פי יועץ למשמרות המהפכה.

פעילותו של חמינאי משכה תשומת לב בחו"ל. ארה"ב הטילה עליו סנקציות ב-2019, והאשימה אותו בעבודה הדוקה, בשם אביו, עם משמרות המהפכה. ב-2022, מחאות ארציות שטפו שוב את איראן בעקבות מותה במשמורת המשטרה של מהסא אמיני, אישה צעירה שהואשמה בהפרת כללי הלבוש האסלאמיים של המדינה. בנו של המנהיג העליון במהרה הפך למטרה לזעמם של המפגינים. מיר-חוסיין מוסאווי, מועמד לשעבר לנשיאות הנמצא במעצר בית, קרא לחמינאי להפריך את השמועות על בנו הרודף אחריו. האייתוללה לא הגיב.

מחמוד אחמדינג'אד (צילום: רויטרס)
מחמוד אחמדינג'אד (צילום: רויטרס)

עלייתו של הבן הזינה השערות שהוא ממוקם לרשת את אביו. זהו תרחיש לא סביר, אמר מהדי חלאג'י, תיאולוג שהוכשר בעיר הקודש האיראנית קום ומחבר ספר מ-2023 על המנהיג העליון עלי חמינאי. "הרעיון ששאיפתו של מוג'תבא היא להיות המנהיג העליון הבא הוא מיתוס מוחלט", אמר חלאג'י. "על סמך ניסיון היסטורי, אני לא חושב שחמינאי יצביע על אף אחד, אפילו לא על בנו, כיורש".

לחמינאי הצעיר חסרות כמה תכונות הנדרשות באופן רשמי ממנהיג עליון, כולל כישורים דתיים נדרשים או ניסיון ניהולי. עלי חמינאי וקודמו האייתוללה רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית, דחו את הרעיון להעביר את השלטון לילד כבלתי אסלאמי ומונרכי.

"עם עשורים של ניסיון במסדרונות הכוח, הרשת של מוג'תבא חמינאי במשטר היא ללא תקדים", אמר סעיד גולקר, מומחה לשירותי הביטחון של איראן המלמד באוניברסיטת טנסי בצ'טנוגה. "אבל מינויו עלול לסכן את מורשתו של חמינאי על ידי החזרת המונרכיה".

חומייני לאחר המהפכה ב־79'  (צילום: רויטרס)
חומייני לאחר המהפכה ב־79' (צילום: רויטרס)

מומחים אומרים שכוחו של מוג'תבא חמינאי עלול להיות מאוים ברגע שאביו ילך לעולמו, ושייתכן שיצליח יותר אם יישאר בצללים. לפני מותו של חומייני ב-1989, בנו אחמד, ששימש כראש הלשכה שלו והיה חזק יותר ממוג'תבא חמינאי כיום, ניהל את ענייני המדינה לצד עלי חמינאי ונשיא דאז עכבר האשמי רפסנג'אני, אך התנגש איתם לאחר מות אביו. אחמד חומייני נפטר ב-1995, בגיל 49, ממה שדווח כדום לב.