רשת אל-ערביה דיווחה היום (רביעי) כי האיחוד האירופי מתכנן לקיים ועידה לשלום במזרח התיכון כבר בחודש הבא. במזכר פנימי של האיחוד האירופי, שהגיע לידי הערוץ, נכתב כי "פסגה כזו יכולה להתקיים גם ללא נוכחות הצדדים המעורבים בקונפליקט". עוד הוצע בתזכיר: הטלת סנקציות על צדדים שיתנגדו להחלטות שיתקבלו בפסגה.

ישראל במלחמה מדינית: גלנט הכשיר ישובים בשומרון, בן גביר עלה להר הבית
רעידת אדמה מדינית: אירלנד, ספרד ונורבגיה הכירו במדינה פלסטינית

מוקדם יותר היום, הודיעו נורבגיה, אירלנד וספרד על הכרה במדינה פלסטינית, ברקע אזהרות מצד ישראל כי מהלך כזה יצית את האזור. ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס, כינס עם סגנו מסיבת עיתונאים, והצהיר רשמית על המהלך - שיכנס לתוקף עד סוף חודש מאי.

בנוסף לשלוש המדינות הללו, סלובניה לא צפויה להצהיר על תמיכתה בטווח המיידי, אלא רק על כוונה להביע תמיכה. ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה, מסר בהצהרה הבוקר כי "עלינו לשמור על האלטרנטיבה היחידה שנותנת פתרון מדיני לישראלים ולפלסטינים כאחד, שהיא שתי מדינות שחיות זו לצד זו בשלום ובביטחון", הוא הוסיף: "הכרה בפלסטין היא דרך לתמוך בכוחות המתונים שאיבדו את השפעתם בסכסוך הארוך והאכזרי הזה".

בתוך כך,  בהמשך לחקיקת חוק ביטול ההתנתקות בצפון השומרון שעבר במליאת הכנסת, שר הביטחון יואב גלנט הנחה לממש את לשון החוק גם בשא-נור, גנים וכדים - זאת בהמשך לצו הראשוני שהכיל את היישוב חומש. במקביל השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עלה היום להר הבית.

איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מינהלת הר הבית)
איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: מינהלת הר הבית)

החלת הצו מגיעה לאחר שיח שקיים השר גלנט עם ראש המועצה האזורית שומרון וגורמי צה״ל. השר גלנט: ״לאחר העברת חוק ביטול ההתנתקות בכנסת ובתום עבודת המטה שבוצעה, הצלחנו להשלים את המהלך ההיסטורי. האחיזה היהודית ביהודה ושומרון מבטיחה ביטחון, החלת חוק ביטול ההתנתקות תביא להתפתחות ההתיישבות ותקנה ביטחון לתושבי האזור״.