יו"ר הקונגרס האמריקאי מייק ג'ונסון מסר הלילה (שישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יוזמן בקרוב לנאום בפני חברי הקונגרס והסנאט. זאת, לאחר שמנהיג הרוב בסנאט מטעם המפלגה הדמוקרטית, צ'אק שומר, הודיע כי יחתום על הזמנה משותפת. לפני כחודשיים, כזכור, דחה שומר הצעה להזמנת נתניהו לנאום בפני בתי הנבחרים, ואף קרא לראש הממשלה להתפטר מתפקידו.

נורמליזציה בערפל הקרב: ארה"ב נותנת תמריץ לישראל, אך גם מאתגרת אותה
ממשל ביידן מאס סופית בבנימין נתניהו | בן כספית

את ההצהרה מסר ג'ונסון באירוע יום העצמאות של שגרירות ישראל בוושינגטון. על פי דיווח של ברק רביד בוואלה, באירוע נאם השגריר מייק הרצוג, שלא ציין כלל בדבריו את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

נאום נתניהו בקונגרס (צילום: רויטרס)
נאום נתניהו בקונגרס (צילום: רויטרס)

הפעם האחרונה שבה נאם נתניהו בפני שני בתי המחוקקים בגבעת הקפיטול הייתה לנקודת שפל משמעותית בינו לבין הנשיא לשעבר ברק אובמה. בינואר 2015 הוזמן נתניהו לנאום בפני הנבחרים האמריקאים, והשתמש בבמה שניתנה לו כדי לתקוף את הסכם הגרעין שנרקם באותם ימים והיה בשלביו הסופיים. הנשיא אובמה בחר להחרים את הנאום, וכך גם עשרות נבחרים נוספים שהותירו את כיסאותיהם ריקים.

"ללא מתקן כור מים כבדים, איראן לא יכולה לייצר נשק גרעיני. זה בדיוק כמו שמכונית לא תיסע ללא מנוע", אמר. "ההיסטוריה הציבה אותנו בצומת דרכים גורלי. או הסכם רע שיעצור את איראן זמנית, אבל יביא בסוף למלחמה. הדרך השנייה היא הסכם טוב יותר ללא איראן גרעינית, ללא מזרח תיכון גרעיני ויהיה טוב יותר לאנושות כולה".