התפתחות מרתקת במירוץ לנשיאות איראן: העיתון המקומי "הום מיחין" דיווח היום (שבת) כי ג'מילה אלאמולהודה, רעייתו של הנשיא המנוח ראיסי, היא אחת האפשרויות של התנועה הפונדמנטליסטית "אגודת אנשי הדת הלוחמים" כמתמודדת בבחירות המוקדמות לנשיאות המתוכננות ל-28 ביוני הקרוב.

לאחר מות הנשיא: כך תושפע מדיניות החוץ של איראן
מכה קשה להנהגה של חמינאי: השפעת מותו של ראיסי באיראן | ד"ר ענת הוכברג-מרום‎

על פי הדיווח, 20 אישים פוליטיים בולטים ישתתפו במרוץ הבחירות המוקדמות לנשיאות. "הנוכחות שלה חשובה לפונדמנטליסטים, כדי שתוכל להמשיך את הקריירה של בעלה בממשלה וגם כדי שתוכל להיות הנשיאה הראשונה של איראן.  אנחנו חייבים כמובן לחכות לתגובת מועצת שומרי החוקה", הסביר בכיר במפלגה בשיחה עם העיתון.

ג'מילה בת ה-59 היא בעלת תואר דוקטור במחלקה לפילוסופיה של חינוך ואם לשתי בנות. היא הייתה חוקרת ומרצה באוניברסיטאות איראניות לפני שבעלה נבחר לנשיא הרפובליקה האיראנית באוגוסט 2021. במרץ 2020 מונתה לתפקיד מזכירת "המועצה לשינוי ומודרניזציה של מערכת החינוך בארץ" של המועצה העליונה למהפכה התרבותית.

איברהים ראיסי נשיא איראן (צילום: רויטרס)
איברהים ראיסי נשיא איראן (צילום: רויטרס)

לפני כשנה, דווח בתחנת הטלוויזיה איראן אינטרנשיונל שבסיסה בלונדון כי התערבותה של אלאמולהודה בענייני הממשלה עוררה את זעמו של עלי חמינאי. שנה קודם לכן, ארגנה את "ועידת הנשים המשפיעות", בצל הדיכוי של ההתקוממות  נגד המשטר. היא אמרה בשולי הוועידה כי חמינאי "תמיד הייתה בעד השתתפות חברתית של נשים, אבל יש אנשים במדינה שלנו שמתנגדים לכך".

בכל בחירות לנשיאות באיראן מתנהל ויכוח במדינה על האפשרות לאפשר לנשים להיכנס לזירה הפוליטית החשובה, אך מאז המהפכה ב-1979, אף אישה לא הצליחה להיות בין המועמדות.