התובע הכללי בבית הדין הפלילי בהאג, קארים חאן, התראיין אתמול (שבת) לעיתון הבריטי סאנדיי טיימס, בפעם הראשונה לאחר בקשתו להגיש צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובכירי חמאס בגין פשעי מלחמה.

יהודי אירופה יוזמים: מעצר עד תום ההליכים למסיתים נגד יהודים וישראלים
גלעד ארדן שוב זועם על מזכ"ל האו"ם: "שפל חדש, חרפה וגועל"

בפתח הריאיון אמר חאן כי ידע שנכנס לשדה מוקשים מדיני בעת שהודיע על הגשת צווי המעצר, אולם לדבריו, "זה לא יכול להיות תירוץ לא לנסות לשים את זכויותיהם של הקורבנות במקום הראשון. בין אם אלו זכויותיהם של קורבנות יהודים או פלסטינים, עלינו להיות בעלי אותו זעם מוסרי. הנקודה היא שכולם בני אדם".

התובע הכללי ציין כי "התפקיד שלנו הוא לא ליצור חברים, אלא לעשות את העבודה שלנו, בין אם מוחאים כפיים או מגנים אותנו. עלינו להדגיש את הערך השווה של כל ילד, כל אישה וכל אזרח. אם לא נעשה זאת, מה הטעם בנו?".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נציגי משפחות החטופים והנעדרים מחוץ לבית הדין הפלילי בהאג (צילום: רמי עמיחי, רויטרס)
נציגי משפחות החטופים והנעדרים מחוץ לבית הדין הפלילי בהאג (צילום: רמי עמיחי, רויטרס)

את הביקורת על כך שיצר השוואה מקוממת בין ישראל לחמאס, קארים חאן דחה ואמר: "אני לא אומר שמדינת ישראל עם הדמוקרטיה שלה ובית המשפט העליון שלה דומה לחמאס, כמובן שלא. לא יכולתי להיות ברור יותר. לישראל יש את הזכות להגן על אוכלוסייתה ולהחזיר את בני הערובה. אבל לאף אחד אין רישיון לבצע פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות".

"לחוק חייבת להיות מטרה כלשהי. זה מה שמפריד בין מדינות שמכבדות את החוק לבין קבוצות פשע ומחבלים. זה כל מה שניסיתי לעשות, להחיל חוק על סמך עובדות וזה מה שאנחנו חייבים לעשות למרות כל גינוי שנקבל", הוסיף ואמר, "אי אפשר לקבל ענישה קולקטיבית כתוכנית פעולה. זה לגיטימי לחלוטין שלישראל תהיה המטרה להביס את חמאס ולהוציא את בני הערובה. אני תומך בזה, אבל הדרך שבה עושים זאת חייבת להיות תואמת לחוק".

תובע האג קארים חאן בביקור בעוטף עזה (צילום: ICC)
תובע האג קארים חאן בביקור בעוטף עזה (צילום: ICC)

ברקע הפרסום כי משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים שינה באופן משמעותי את הנתון שמתאר את מספר ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה מאז תחילת המלחמה, זאת ככל הנראה בשל הסתמכות יתר על הפרטים שנמסרו מטעם ארגון הטרור חמאס, אמר חאן: "כל אחד הוא טרגדיה".

בתוך כך, בסוף השבוע האחרון בן כספית חשף במעריב הקלטה נדירה מתוך מפגש התובע הכללי, קארים חאן עם נציגי משפחות החטופים, בה נשמע חאן כשהוא בוכה בדמעות למשמע חלק מעדויות המשפחות. "כל אחד חייב לכבד את החוק, והוא צריך לחול על כולם בלי יוצא מן הכלל", אמר למשפחות, "מה שקרה היה נורא, זה פצע עמוק, פצע שעדיין מדמם".