ישראל הודיעה היום (שני) כי הממצאים הראשוניים בעקבות הפיצוץ ברפיח הינם שאזרחים מתו מאש שפרצה במקום, לאחר שצה"ל ביצע תקיפה על בכירים בחמאס. עד כה, הפלסטינים טוענים כי נהרגו 45 אזרחים ונפצעו עוד עשרות.

"הפקרות! פשוט החלטה מטורפת": נחשפים הצמצומים בכיתות הכוננות בצפון
המתה של שבויים ומקרי ביזה: 70 חקירות מצ"ח נפתחו מאז ה-7 באוקטובר

בישראל מעריכים בינתיים כי הפגיעה באזרחים עזתיים במהלך החיסול של שני בכירי החמאס לא ישפיע על יצירת הלחימה ברפיח. צה״ל זיהה את השנים בתוך מבנה במרחק 30 מטרים ממאהל של הפליטים. צה״ל השתמש בחימוש מדויק כדי לפגוע בשניים. סרטון הפגיעה מוכיח כי רק המבנה נפגע. בצה״ל חוקרים כיצד פשטה האש במאהל. הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, הנחתה את מנגנון התחקור המטכ״לי לתחקר את התקיפה ברפיח.

בהודעת דובר צה״ל נאמר: "אמש כלי טיס תקף יעדי טרור משמעותיים ברפיח, בהם בכירים במטה הגדה של ארגון הטרור חמאס, שהכווינו פיגועים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון וביצעו פיגועים רצחניים כנגד אזרחי מדינת ישראל. התקיפה התבצעה על בסיס מידע מודיעיני מקדים על הימצאותם של המחבלים במקום״. 

מיקום התקיפה ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
מיקום התקיפה ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל מציינים כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, הכוללים בדיקת חוזי מהאוויר, שימוש בחימוש מדויק ומידע מודיעיני נוסף, שעל בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים. עוד אומרים בצה״ל כי התקיפה לא בוצעה במרחב ההומניטרי באל מוואסי, אליו צה"ל קרא לאוכלוסייה להתפנות. לדברי גורם צבאי המרחק מהמבנה שהותקף למתחם ההומניטרי הוא 30 מטרים. בצה״ל שללו את הטענות הפלסטינים כי נורו שבעה טילים במשקל של טון כל טיל אלא בשני טילים קטנים ומדויקים. 

האירוע כאמור מתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ״לי, בצה״ל אומרים כי מדובר בגוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה. המנגנון מתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה. צה״ל מצר על כל פגיעה בבלתי מעורבים במסגרת הלחימה. בישראל מיהרו לעדכן גורמים בינלאומיים ובהם בכירים אמריקאים. העדכונים בוצעו למרות שבארצות הברית חל היום יום שבתון בשל ציון יום הזיכרון הלאומי.

כאמור, כלי טיס של חיל האוויר בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ תקפו וחיסלו את המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של ארגון הטרור חמאס והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור חמאס. על פי דיווחים פלסטינים יותר מ-7 טילים כוונו להתקהלות של עקורים ליד מחסני אונר"א ברפיח.

יאסין רביע (צילום: רשתות ערביות)
יאסין רביע (צילום: רשתות ערביות)

מטה הגדה בארגון הטרור חמאס אחראי על הכוונה, מימון ותמיכה בהוצאת פיגועים בשטחי יהודה ושומרון ובפנים הארץ. המחבל יאסין רביע ניהל את כלל המערכים הצבאיים של מטה הגדה של ארגון הטרור חמאס, עסק בהעברת כספים למטרות טרור והכווין פיגועים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון.  יאסין ביצע בעברו מספר פיגועים רצחניים, בהם פיגעים בשנים 2001 וו2002 בהם נהרגו חיילי צה"ל.

המחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור חמאס הכווין פיגועי ירי ומתווי טרור נוספים ביהודה ושומרון, ועסק בהעברות כספים שיועדו לטרור עבור ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בעברו, ביצע המחבל חאלד מספר פיגועים רצחניים ובהם פיגועים בשנים 2001-2003 בהם נרצחו אזרחים ישראליים, נהרגו ונפצעו חיילים נוספים.