מלחמת חרבות ברזל: לפי דיווח היום (שלישי) בעיתון הבריטי "הגרדיאן", ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, איים על התובעת הראשית לשעבר של בית הדין הפלילי הבינלאומי, פאטו בנסודה, בסדרת פגישות חשאיות בהן ניסה ללחוץ עליה לזנוח את החקירה בנוגע לפשעי מלחמה לכאורה מצד ישראל שבוצעו בגדה המערבית. 

שוחד, מרמה והפרת אמונים: אפי נוה ואיתן אורנשטיין עוכבו לחקירה
חזית חדשה? האיחוד האירופי דן בסנקציות על ישראל אם לא תציית לדבר הבא | דיווח

המגעים החשאיים של כהן עם בנסודה התרחשו בשנים שקדמו להחלטתה לפתוח בחקירה רשמית בנושא. החקירה, שהחלה ב-2021, הסתיימה בשבוע שעבר כאשר יורשה של בנסודה, כרים חאן, הודיע כי הוא מבקש צו מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו בגין התנהלות ישראל במלחמה בעזה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מעורבותו האישית של כהן בפעולה נגד בית הדין התרחשה בזמן שכיהן כראש המוסד. פעילותו אושרה ברמה גבוהה ונומקה בכך שבית הדין מהווה איום בהעמדה לדין של אנשי צבא, לפי בכיר ישראלי.

מקור ישראלי אחר, שתודרך על הפעולה נגד בנסודה, אמר כי מטרת המוסד הייתה לפגוע בתובעת או לגייס אותה כמי שתשתף פעולה עם דרישות ישראל. מקור שלישי המעורה בפעולה אמר כי כהן פעל כ"שליח הבלתי רשמי של נתניהו".

יוסי כהן על הכסף לקטאר, באדיבות קשת (צילום :באדיבות קשת 12)

ארבעה מקורות אישרו כי בנסודה תדרכה קבוצה קטנה של בכירים בבית הדין בנוגע לניסיונותיו של כהן להשפיע עליה, על רקע חששות מאופי מאיים והתמדתי של התנהגותו. לפי גרסאות שהועברו לבכירי בית הדין, כהן לכאורה אמר לה: "את צריכה לעזור לנו ולתת לנו לטפל בך. את לא רוצה להסתבך בדברים שיכולים לסכן את הביטחון שלך או של המשפחה שלך".

המוסד גם גילה עניין רב בבני משפחתה של בנסודה והשיג תמלילים של הקלטות חשאיות של בעלה, על פי שני מקורות בעלי ידע ישיר על המצב. בכירים ישראלים ניסו להשתמש בחומרים כדי להכפיש את התובעת.

הגילויים על פעילות כהן מהווים חלק מתחקיר עתידי של "הגרדיאן", "+972 מגזין" ו"קול מקומי", החושף כיצד סוכנויות מודיעין ישראליות ניהלו "מלחמה" חשאית נגד בית הדין במשך כמעט עשור.

ממשרד רה"מ בשם "המוסד" נמסר בתגובה לדיווח: "השאלות שהועברו אלינו גדושות בהרבה טענות שגויות ומופרכות שנועדו לפגוע במדינת ישראל".