מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se הבריטי חשף במחקר חדש כי משרד החינוך הסעודי ביצע השנה שינויים מרחקי לכת בתוכנית הלימודים. על פי המחקר השינויים המשמעותיים ביותר נוגעים ליחס לישראל ולהסרה של תוכנים אנטי-ישראלים מספרי הלימוד. 

הסכם עם סעודיה בתמורה להפסקת המלחמה? "האמריקאים דוחפים, זה משרת אותם"
"משמעות 'הדיל הסעודי': מתן אור ירוק לתוכנית הגרעין הסעודית"

המחקר מציין כי ספר לימוד שלם במקצוע מדעי החברה לתלמידי תיכון, שהיה בעבר קרקע פורייה לשנאת ישראל, הוסר בשנת הלימודים 2023/24. גרסה שונה של ספר הלימוד נלמדת כעת בה תלמידים לא לומדים יותר תכנים שהגדירו את הציונות כתנועה "גזענית" אירופאית השואפת לגרש את הפלסטינים, או שאחת ממטרות היסוד של הציונות היא להרחיב את גבולות ישראל ולהשתלט על אדמות ערביות, בארות נפט ואתרים קדושים איסלאמיים ונוצריים בירושלים. בנוסף, אזכורים שתיארו את ישראל כ"אויב" או "אויב הציוני" הוחלפו.

עוד עולה כי המילה "פלסטין" שכיסתה את כל שטח ישראל ממפות באופן שיטתי ומקטעים הדנים במיקומים בתוך ישראל נמחקה. כמו כן, תוכנית הלימודים אינה מכחישה את הנוכחות של יהודים באזור. דוגמאות המאשימות באופן שקרי את ישראל בשריפה ב-1969 במסגד אל-אקצא ובכוחות ה"כיבוש" הוסרו גם הן מספרי לימוד.

עוד הוסרו גם התייחסות מטקסטים דתיים ליהודים כקופים ולחזירים בשל סגידתם לשטן, תיאורים המפרשים יהודים כבוגדניים מטבעם וכאויבי האסלאם. עם זאת, השואה עדיין נעדרת מספרי הלימוד והמילה ישראל עדין לא מופיעה על המפות. כמו כן, תוכנית הלימודים עדיין מדגישה את המסירות האיתנה של ערב הסעודית לנושא הפלסטיני. האחים המוסלמים עדיין מתוארים כארגון טרור כמו גם חיזבאללה, דאעש, אל-קאעידה והחות'ים תחת ביקורת בספרי הלימוד. 

היורש הסעודי בן סלמאן   (צילום: רויטרס)
היורש הסעודי בן סלמאן (צילום: רויטרס)

מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, מרכוס שף, אמר כי "ספרי הלימוד הסעודיים שפורסמו לשנת הלימודים 2023/24 מהווים צעד נוסף לעבר הפיכת תכנית הלימודים למסגרת חינוכית המעודדת סובלנות, שלום ושוויון רב יותר. לאחר שכבר הוסרה האנטישמיות מספרי הלימוד, מעודד במיוחד שמעצבי תכנית הלימודים הסעודית ביצעו תיקונים נוספים המציגים את ישראל באור חיובי יותר. שינויים אלו מבשרים טובות לעתיד האזור כולו״.

סמנכ"ל המכון, אריק אגסי, הוסיף כי "לספרי לימוד יש השפעה מכרעת כבסיס להבנת ועיצוב העתיד בטווח הבינוני והארוך. הסעודים מוכיחים פעם נוספת שאפשר ללמד על ישראל, יהודים והסכסוך גם מנקודת מבט נקייה משנאה והסתה לאלימות. המחקרים של מכון IMPACT-se מצוטטים על ידי ממשלות ברחבי העולם ומהווים מפת דרכים למשרדי חינוך לבצע רפורמות בספרי לימוד".

בחודשים האחרונים מנסים האמריקנים לקדם את מהלכי הנורמליזציה מול סעודיה. עם זאת, בריאד מתחו הלילה ביקורת חריפה על ישראל וטענו כי היא "מגנה את מעשי הטבח המתמשכים של רצח העם שביצעו כוחות הכיבוש הישראליים נגד העם הפלסטיני ללא הרתעה על ידי המשך פגיעה באוהלים של פליטים פלסטינים חסרי הגנה ברפיח".

המשרד הוסיף, כי הממלכה מחזיקה בישראל "אחראית מלאה למה שקורה ברפיח ובכל רחבי השטחים הפלסטיניים הכבושים", וכן גינה את מה שהוא כינה "הפרות בוטות מתמשכות של כל ההחלטות, החוקים והנורמות ההומניטריות".