מאחדים כוחות? דונלד טראמפ ואילון מאסק דנו לאחרונה באפשרות למינוי מנכ"ל טסלה לתפקיד יועץ במידה והמועמד הרפובליקני לנשיאות ישוב לבית הלבן, כך דווח היום (רביעי) ב"וול סטריט ג'ורנל". זהו סימן נוסף להתחממות היחסים בין השניים שהיו מתוחים בעבר.

בלינקן: "תקרית רפיח מזעזעת. אין תכלית להישגים בלי תוכנית ליום שאחרי"

על פי גורמים המעורים בשיחות, התפקיד טרם הוגדר במלואו וייתכן שלא יצא לפועל, אך השניים דנו בדרכים לתת למאסק השפעה רשמית על מדיניות הקשורה לביטחון הגבולות ולכלכלה, שני נושאים בהם מאסק הפך קולני יותר לאחרונה.

אילון מאסק (צילום: REUTERS/Tingshu Wang)
אילון מאסק (צילום: REUTERS/Tingshu Wang)

מאסק, יחד עם המיליארדר נלסון פלץ, גם תדרכו את טראמפ בתוכנית שפיתחו להשקעה בפרויקט מבוסס נתונים למניעת הונאות בחירות, כך לפי חלק מהגורמים. פלץ ומאסק גם סיפרו לטראמפ על מסע השפעה שכבר מתנהל בחוגי האליטה, שבמסגרתו מאסק ובעלי בריתו הפוליטיים מארחים מפגשים של מנהיגים עסקיים רבי עוצמה ברחבי המדינה ומנסים לשכנע אותם לא לתמוך במסע הבחירות של הנשיא ביידן לכהונה נוספת.

לפני שנתיים בלבד, טראמפ ומאסק החליפו עלבונות בפומבי. אך בחודשים האחרונים, ככל שמועד הבחירות מתקרב, השניים מפתחים יחסים ידידותיים ומשוחחים בטלפון מספר פעמים בחודש, כך על פי הגורמים המכירים את שיחותיהם.

השניים קיימו דיונים בנושאי הגירה, טכנולוגיה ומדע, כולל חיל החלל האמריקני. לדברי הגורמים, השקפותיהם ותחומי העניין שלהם הפכו מיושרים יותר, כאשר מאסק מתקשר ישירות לטלפון הנייד של טראמפ. טראמפ אמר למאסק, אחד האנשים העשירים ביותר בעולם, שהוא רוצה למצוא דרך לערב אותו יותר אם יזכה בנובמבר.

מאסק, בעל היסטוריה ארוכה של התעלמות מהמוסכמות בעולם העסקים, סימן שהוא לא מעוניין פשוט לרשום צ'ק. במקום זאת, הוא בחר להשתמש בהשפעתו בחוגי העסקים והטכנולוגיה האליטיסטיים כדי לסייע בהפלת ביידן על ידי גיוס תמיכת בעלי ברית בעלי השפעה.

אילון מאסק (צילום: רויטרס)
אילון מאסק (צילום: רויטרס)

על פי אדם המכיר את דרכי מאסק, הוא טוען כי הוא מונע מחרדות לגבי כיוון המדינה. בין היתר, מאסק התלונן על מה שהוא מכנה "נגיף התודעה הערני", מונח המתייחס למדיניות ליברלית הכוללת תוכניות גיוון, שוויון והכללה שלטענת השמרנים יוצרות חלוקות. מאסק לא הגיב לבקשות להגיב.

הנשיא לשעבר, מצדו, מתרשם מעושרו של מאסק ואימץ את הפנייה ימינה של מנכ"ל טסלה בפוליטיקה. מאסק אמר כי הפוליטיקה שלו "מתונה למדי" ותרם סכומים קטנים יותר לדמוקרטים ולרפובליקנים בשנים האחרונות, על פי רישומי ועדת הבחירות הפדרלית. הפוליטיקה שלו השתנתה בפומבי במאי 2022, כאשר צייץ שהוא יצביע לרפובליקנים מכיוון שהדמוקרטים "הפכו למפלגת החלוקה והשנאה, אז אני כבר לא יכול לתמוך בהם".

דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)

הדיון סביב תפקיד היועץ ופרויקט ההצבעה התקיים במפגש במרץ במונטסורל, אחוזתו הגדולה של פלץ על חוף הים בפאלם ביץ', פלורידה, עם קבוצה של חברים עשירים ורבי עוצמה, כך לדברי חלק מהגורמים המכירים את הדיונים. העיתון ניו יורק טיימס דיווח מוקדם יותר שהפגישה התרחשה, אך פרטי הדיונים לא פורסמו קודם לכן.

בזמן שהאורחים נשנשו ארוחת בוקר של ביצים, בייקון ופירות טריים בהגשת הסגל הביתי של פלץ, פלץ, טראמפ ומאסק החזיקו בנאומים על הבחירות בנובמבר, תוך ביקורת על ניהולו של ביידן את המדינה, כך לדברי הגורמים.

זה היה עניין משפחתי. מאסק ובנו הצעיר X, שמצטרף אליו לעתים קרובות באירועים, היו חלק מקבוצה שכללה גם את טראמפ ובנו בן ה-18, בארון. מאסק ופלץ מכירים זה את זה בין היתר דרך בנו של פלץ, דיזל, יזם טכנולוגי שמיודד עם מאסק. גם דיזל פלץ נכח בארוחת הבוקר.

תפקיד היועץ האפשרי במינהל טראמפ עבור מאסק יהיה ככל הנראה בדמותו של התפקיד שהיה קודם בידי יצחק פרלמוטר, יו"ר מארוול לשעבר ומקורבו של פלץ וטראמפ, כך לדברי אחד הגורמים. במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ, פרלמוטר מוקם במשרד לענייני וטרנים בתפקיד יועץ, יחד עם שני חברים נוספים ממתחם מאר-א-לאגו של טראמפ בפלורידה: רופא מפאלם ביץ' ועורך דין. השלושה שוחחו עם סגל הסוכנות והביעו את דעתם במגוון נושאים, כולל תקציבים, יוזמות בריאות הנפש, רכש תוכנה ושדרוג מערכות רישום של VA.

מאסק ופלץ סיפרו למכרים שהם עובדים על פרויקט ענק מבוסס נתונים כדי להבטיח ספירת קולות הוגנת, תוך הדהוד האשמותיו של טראמפ בהונאה נרחבת בבחירות 2020. התובע הכללי של טראמפ עצמו, ביל בר, דחה את הטענות לגבי בחירות 2020. הקמפיין של טראמפ ובעלי בריתו הפסידו עשרות תביעות שערערו על התוצאות.

מאסק ופלץ תיארו את היוזמה בפני טראמפ בפגישה במרץ, על פי אדם המכיר את אותו דיון. לא ניתן היה ללמוד פרטים נוספים על מאמץ המניעה של הונאה.