לאחר שהביעה תנחומים באופן רשמי: ארצות הברית תיעדר מטקס לזכרו של נשיא איראן לשעבר, איברהים ראיסי, שנהרג לפני כעשרה ימים בתאונת מסוק, שיערך על ידי האו"ם. כך דווח הלילה (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. גורם רשמי אמריקאי מתח ביקורת על קיום הטקס, ואמר לסוכנות כי "האו"ם צריך לעמוד לצד העם האיראני, ולא להנציח את העריץ שדיכא את עמו במשך עשרות שנים".

לאחר שנשרף כליל: כך זוהתה גופתו של נשיא איראן שנהרג בהתרסקות המסוק
אחרי מות ראיסי, באיראן חוגגים ומפחדים: “פתחנו שמפניה כשנודע שהוא באמת מת"

הממשל בוושינגטון, כאמור הביע תנחומים באופן רשמי על מותו של ראיסי, בהצהרה של מחלקת המדינה, באקט שהוסבר כצעד דיפלומטי מקובל. עם זאת, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר באותו היום כי "אין ספק שזה היה אדם עם הרבה דם על הידיים".

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

הגורם האמריקאי אמר לסוכנות הידיעות כי "ראיסי היה מעורב במספר רב של הפרות זכויות אדם נוראיות, כולל הרג ללא משפט של אלפי אסירים פוליטיים ב-1988", עוד הוסיף: "כמה מהפרות זכויות האדם החמורות ביותר שנרשמו, במיוחד נגד נשים ונערות באיראן, התרחשו במהלך כהונתו".

מוקדם יותר השבוע, הגיע מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ללשכה האיראנית באו"ם כדי לכתוב הספד לראיסי. בתגובה לשערוריה, כתב שגריר ישראל באו"ם: "אם חשבתם שהאו"ם הגיע לשפל, אז יש לו עוד הרבה לאן להידרדר. מזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש, הגיע במהלך סוף השבוע במיוחד ללשכת המשלחת האיראנית באו"ם, כדי לכתוב הספד לזכרו של הנשיא איברהים ראיסי".

עוד כתב ארדן: "ראיסי שכונה "הקצב מטהרן" או "התליין מטהרן" היה ראש מערכת המשפט באיראן שהוציאה להורג אלפי מתנגדי משטר. בנוסף לכך בתפקידיו במשטר האייתולות האיראני היה ממממני הטרור העולמי בכלל ובמזרח התיכון בפרט".