צה''ל הסיר את מגבלת הסחר במזון מישראל לעזה, מכיוון שהלחימה ברפיח חוסמת את אפשרות הגעת הסיוע הבינלאומי, כך נמסר היום (חמישי) לסוכנות הידיעות "רויטרס" מגורמים פלסטיניים, ביניהם אנשי עסקים ועובדי סיוע בינלאומיים.

מצרים עולה מדרגה? "הורתה לחיילים בגבול להשיב אש אם יירו עליהם"
המהלך חסר התקדים של ישראל למנוע את המתקפה האיראנית

הסרת מגבלות הסחר אמנם נעשתה מתוקף חסימת הסיוע, אך יש הקושרים את הצעד הנ''ל ללחץ העולמי הגובר על ישראל להקל את המשבר ולהזהרתן של סוכנויות הומניטריות מפני הרעב הכבד בעזה. "ישראל התקשרה למפיצי סחורות עזתיים שרכשו סחורות מיהודה ושומרון ומישראל לפני המלחמה", אמר אעיד אבו רמדאן, יו"ר לשכת המסחר של עזה. "המפיצים השיבו שהם מוכנים לתאם את איסוף הסחורות".

משאיות סיוע לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע לעזה (צילום: רויטרס)

מדובר בפעם הראשונה מאז המלחמה שסחורה ישראלית תורשה לעבור ולהיכנס לעזה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שאחראי על העברת הסיוע, אמר כי הוא בוחן דרכים להגביר את הסיוע ההומניטרי ולהגדיל את כמות המזון שתעמוד למסחר בעזה. "האפשרות של המגזר הפרטי להכניס מעט מזון לרצועת עזה היא חלק מאותם מאמצים להגדיל את כמות המזון שנכנסת", אמר הדובר שמעון פרידמן.

עם זאת, יש הטוענים כי זרימת משלוח המזון לא הייתה סדירה. גורמים פלסטינים ששהו בעת חלוקת המשלוחים טענו כי בכל מקום חלוקה עברו בין 20 ל-150 משאיות, כשכל אחת מהן נושאת עד 20 טון מזון, בהתאם לכמה שישראל מאפשרת שייכנס. המספרים הללו עומדים ביחס זניח לעומת 600 המשאיות שהסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי איפשרה. 

לפי נתוני האו"ם, לפני ה-7 באוקטובר נכנסו לעזה בממוצע כ-500 משאיות סיוע. מאז המספר הממוצע הספיק לרדת למתחת ל-140 משאיות ביום. שלושה מתושבי עזה טענו כי ראו מוצרי מזון עם תווית שיווק ישראלית, ביניהם אבטיחים, אך הם נמכרו לעיתים קרובות במחירים גבוהים מדי שלא תואמים את כיסם של המשפחות העזתיות. "יש כאן הרבה קמח, אך רוב האנשים לא יכולים להרשות לעצמם את כל השאר", סיפר אבו מוסטפא, אב לחמישה ילדים. 

"לפי ההסדר המסחרי, כל הסחורות והספקים צריכים להיבדק על ידי צה''ל", אמר ואסים אל-ג'עברי, ראש איגוד המזון והתעשייה ביהודה ושומרון. במעבר כרם שלום צה''ל בוחן את הסחורה לפני שהוא מאפשר למפיצים להכניס אותה לעזה, הוסיפו שני מקורות פלסטינים.

משאיות סיוע לעזה במעבר הגבול כרם שלם. 17 בינואר 2024 (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
משאיות סיוע לעזה במעבר הגבול כרם שלם. 17 בינואר 2024 (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

העתק של טופס של מתאם פעולות הממשלה בשטחים מראה כי לפני כשבוע הועברו 127 משאיות שהובילו אבטיחים, לימונים, ביצים, חלב, תבלינים, אורז, פסטה, סוכר ופריטי מזון נוספים לעזה. ועדיין, מפיצי סחורות עזתיים טוענים כי הסחורות לא מחולקות בצורה אחידה ורובן לא מגיעות לצפון עזה, שם הרעב נחשב לחריף ביותר. לעיתים אף הסחורות נבזזות על ידי ישראלים שמוחים על כניסת סחורות וסיוע הומניטרי לעזה.