נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מינה אתמול (רביעי) את אלכסיי דיומין למזכיר מועצת המדינה המייעצת. דיומין היה שומר ראש של פוטין בעבר, והצעד עורר השערות באשר לפוטנציאל הנשיאותי שלו.

רוסיה הגיעה לאזור: הצבא של פוטין הקים עמדה ברמת הגולן | צפו בתיעוד

הצו הממנה את דיומין למועצת המדינה פורסם עם חתימתו של פוטין באתר האינטרנט של הקרמלין. עם זאת, לא סופקו פרטים נוספים על תפקידו החדש. תפקידו הקודם החל במאי, כאשר פוטין נבחר מחדש לכהונה נוספת. הוא מינה את דיומין בן ה-51 לעוזר המפקח על התעשייה הביטחונית - מה שהביא אותו למוסקבה, קרוב יותר למוקדי הכוח במדינה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מלווה במושל מחוז טולה לשעבר, אלכסיי דיומין (צילום: Sputnik/Russian Presidential Press Office/Kremlin )
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מלווה במושל מחוז טולה לשעבר, אלכסיי דיומין (צילום: Sputnik/Russian Presidential Press Office/Kremlin )

"האליטה של ​​רוסיה גועשת עם מינויו של דיומין למזכיר מועצת המדינה", אמר סרגיי מרקוב, יועץ קרמלין לשעבר ותומך פוטין, בטלגרם.
"זה נתפס כאישור לכך שדיומין הוא הנשיא העתידי של רוסיה, ושמדובר בבחירה של פוטין", אמר וציין כי היו על כך שבועות בעבר.

כיום, אין מידע מהימן באשר למי יירש את פוטין בן ה-71, אבל כן ישנן המון ספקולציות. כשנשאל על מינויו של דיומין, הקרמלין אמר שזה חלק מרוטציה. הוא לוקח על עצמו את התפקיד מאיגור לויטין, בן 72 - ואמר שיבדוק איך מועצת המדינה תתפקד. בנוסף, פוטין יושב בראש המועצה הזו, והיו כבר זמן רב השערות שהיא יכולה לקבל חשיבות רבה יותר.

בין השינויים שביצע פוטין ב-2020 היה תפקידה של מועצת המדינה, המגבשת את ראשי האזורים ברוסיה - והדבר עוגן לראשונה בחוקה. חוקרים פוליטיים ראו בכך סלילת דרך להפיכתה בסופו של דבר לכוח חזק יותר.

מי אתה, דיומין?

דיומין נולד בקורסק שבמערב רוסיה ב-1972 והוא נשוי ואב לבן. למרות הופעות שונות בטלוויזיה הממלכתית לאורך השנים, לא מדובר בשם מוכר בקרב הרוסים מחוץ לאזור בו נהג לשלוט. עם זאת, הוא מוכר היטב בקרב חוגים פוליטיים, בצבא ובשירותי המודיעין.

הוא סיפר לעיתון "קומרסנט" ב-2016 כיצד כאחד משומרי הראש של פוטין הוא השתמש פעם באקדח שלו כדי להבריח דוב מאחד ממעונות ההר של הנשיא בזמן שהמנהיג הרוסי נח.

אלכסיי דיומין (צילום: REUTERS/Sergei Karpukhin)
אלכסיי דיומין (צילום: REUTERS/Sergei Karpukhin)

בהמשך, דיומין נכנס בשנת 1995 לשירות המשמר הפדרלי של רוסיה, המבטיח את ביטחון האליטה בקרמלין, ושמר על פוטין במהלך כהונתו הראשונה והשנייה: "הייתי חלק מקבוצת קצינים שהבטיחה את ביטחונו של הנשיא בכל מקום - ברוסיה ומחוצה לה", סיפר.

כל בוקר הוא התחיל בדיווח לנשיא על דו"חות מבצעיים. "חייב להיות לך מידע על האזורים, על מצבי חירום. לפעמים הייתי צריך לתת הנחיות לשר, להציב משימה לראש מרחב", סיפר.

דיומין, ששיחק הוקי קרח עם פוטין, היה סגן ראש שירות הביון הצבאי GRU כאשר רוסיה סיפחה את קרים מאוקראינה ב -2014. מאוחר יותר שימש כסגן שר ההגנה ולאחר מכן כמושל טולה, אזור שממלא תפקיד גדול במתחם הצבאי-תעשייתי של רוסיה.

אלכסיי דיומין וולדימיר פוטין משחקים הוקי (צילום: Sputnik/Alexei Nikolsky/Kremlin via REUTERS)
אלכסיי דיומין וולדימיר פוטין משחקים הוקי (צילום: Sputnik/Alexei Nikolsky/Kremlin via REUTERS)

דיומיןן גם מופיע ברשימת סנקציות בריטית שאומרת שהוא השיק בית ספר לאימון רחפנים בשנת 2022 עבור פעילים שמבצעים משימות באוקראינה: "לפיכך, יש יסוד סביר לחשוד שדיומין היה מעורב וממשיך להיות מעורב בערעור היציבות של אוקראינה או ערעור או איום על השלמות הטריטוריאלית, הריבונות או העצמאות של אוקראינה", אמר משרד האוצר הבריטי.