הממשלה בסלובניה אישרה היום (חמישי) הכרה במדינה פלסטינית - כך על פי הצהרה שמסר ראש הממשלה רוברט גולוב. כעת, הסוגייה מתגלגלת לידי הפרלמנט שיצביע בנושא בקרוב. בכך מצטרפת סלובניה לשלוש מדינות שהצהירו בשבוע שעבר כי יכירו במדינה פלסטינית: אירלנד, נורבגיה וספרד.

מה האינטרס האירופי להכיר במדינה פלסטינית ולמה זה לא קשור לישראל?
סקר: רוב נגד הקמת מדינה פלסטינית, וזה האחוז מהשמאל שתומך בעמדה

בשבוע שעבר דיווחה רשת אל-ערביה כי האיחוד האירופי מתכנן לקיים ועידה לשלום במזרח התיכון כבר בחודש הבא. במזכר פנימי של האיחוד האירופי, שהגיע לידי הערוץ, נכתב כי "פסגה כזו יכולה להתקיים גם ללא נוכחות הצדדים המעורבים בקונפליקט". עוד הוצע בתזכיר: הטלת סנקציות על צדדים שיתנגדו להחלטות שיתקבלו בפסגה.

דגלי פלסטין שנתלו בקמפוס מכללת טריניטי בדאבלין, אירלנד (צילום: רויטרס)
דגלי פלסטין שנתלו בקמפוס מכללת טריניטי בדאבלין, אירלנד (צילום: רויטרס)

בישראל צפויים לפנות לגרמניה, אוסטריה, איטליה, הונגריה, צ'כיה ומדינות נוספות באיחוד האירופאי כדי לגייס תגובת נגד ולנצל את חוסר ההסכמה הגורף באיחוד האירופי למהלך בהכרה במדינה פלסטינית.

בתחילת חודש מאי, 60 בכירים ממדינות ערב המתונות התכנסו בוועידה בסעודיה וקראו במשותף לארצות הברית להתוות דרך ברורה להקמת מדינה פלסטינית - תוך שלוש שנים. מפת הדרכים המוצעת שאושרה על ידי שרי החוץ הערבים ונתמכת גם על ידי מדינות אירופה, מציגה שלבים מדורגים לקראת הקמת המדינה הפלסטינית. נדבך מרכזי בתוכנית הוא להשיב את השליטה של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה. לאחר מכן: להרחיב את השטח המנוהל ולקיים רפורמות חיוניות במבני הממשל הפלסטינים.

מרכיבים מרכזיים נוספים של היוזמה הערבית: יציאת כוחות צה"ל מהרצועה, ובכך להפסיק את הפעילות הצבאית הישראלית בשטחים הפלסטינים, הקמת שדה תעופה בשליטה פלסטינית וגם: העברת השליטה במעברי הגבול לכוחות הפלסטינים. ההצעה, שנתמכת על ידי מספר מדינות באירופה, נתקלת בהתנגדויות מצד וושינגטון, שממשיכה להתעקש על מו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים.