ממשל ביידן נתן בחשאי לאוקראינה רשות לתקוף בתוך רוסיה תוך שימוש בנשק שסופק על ידי ארה"ב, כך דווח היום (חמישי) באתר פוליטיקו מפי בכיר אמריקאי ושניים נוספים המעורים בפרטים. 

מאות יחידות, עד 700 ק"מ: עסקת הנשק המדאיגה בין רוסיה לאיראן | דיווח
קצינים בכירים באוקראינה מודים: "לא נוכל להגן על המדינה במתקפת הקיץ הקרובה של רוסיה"

"הנשיא הנחה לאחרונה את הצוות שלו להבטיח שאוקראינה תוכל להשתמש בנשק אמריקאי למטרות ירי נגד בחרקוב כדי שאוקראינה תוכל לפגוע בכוחות הרוסיים שפוגעים בהם או מתכוננים לפגוע בהם", אמר הבכיר והוסיף כי המדיניות של התרת תקיפות ארוכות טווח בתוך רוסיה "לא השתנה".

מוקדם יותר החודש דיווח האתר כי קייב הפעילה לחץ כבד על וושינגטון לשנות את המדיניות. לפי הדיווח, באוקראינה טוענים כי האיסור מונע ממנה לתקוף את ריכוזי הכוחות הצבאיים של רוסיה שנערכו למתקפה על מחוז חארקוב. כמו כן, מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, אותת כי ארה"ב שוקלת לאפשר לאוקראינה לפגוע בשטח הרוסי עם נשק שסופק על ידי אמריקאים לאור המצב המתפתח בשדה הקרב.

 צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

דובר משרד החוץ מתיו מילר סירב לדבר על הדיונים הפנימיים בעניין מדיניות ארה"ב באוקראינה, אבל מקורות המעורבים בדיונים אמרו שעמדתו של בלינקן השתנתה לאחר שהרוסים פתחו חזית חדשה במלחמה.

אוקראינה תוקפת זה חודשים ספינות, תחנות כוח ובתי זיקוק רוסיים. בהתקפות האלה היא משתמשת בעיקר במל"טים מתוצרת אוקראינה, שחסרים את העוצמה והמהירות של הנשק האמריקאי. הרוסים נעזרים בטכנולוגיות משופרות כדי ליירט את המל"טים והטילים האוקראיניים או להסיט אותם ממסלולם.

בנוסף, ארה"ב שוקלת לאמן חיילים אוקראינים בארצם, במקום לשלוח אותם לבסיסים צבאיים בגרמניה. לשם כך יהיה צורך להציב כוחות אמריקאיים באוקראינה - מהלך שביידן מנע עד כה. עולה השאלה כיצד תגיב ארה"ב אם המדריכים האמריקאים, שככל הנראה יוצבו ליד לבוב שבמערב המדינה, יותקפו. הרוסים התקיפו כמה פעמים את לבוב, למרות הריחוק שלה מזירות הלחימה העיקריות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)

בריאיון ל"ניו יורק טיימס" דחה זלנסקי את החששות מהידרדרות ואמר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כבר החריף את המלחמה. עם זאת, זלנסקי אמר שלא סביר שפוטין יממש אי פעם את האיום בהפעלת נשק גרעיני. "זה חלק מההגנה שלנו", אמר זלנסקי. "כיצד נוכל להגן על עצמנו מפני המתקפות האלה? זו הדרך היחידה".