דרמה בארה"ב: הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הורשע הלילה (בין חמישי לשישי) בזיוף מסמכים כדי להסתיר שערורייה מינית שאיימה על בחירתו לנשיאות ב-2016. בכך הוא הפך לנשיא האמריקאי הראשון שהוכרז כעבריין, כתם שילווה אותו בניסיונו לחזור לנשיאות. הנשיא המכהן ג'ו ביידן אמר: "יש רק דרך אחת להרחיק את טראמפ מהבית הלבן - בבחירות".

הסחף נמשך: סלובניה נמצאת כפסע מהכרה במדינה פלסטינית
לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה: ארה"ב משנה את כללי המשחק

חבר מושבעים בניו יורק מצא את טראמפ אשם ב-34 סעיפי אישום של זיוף מסמכים עסקיים, במסגרת מה שהתובעים תיארו כמרמה נגד העם האמריקאי. המושבעים קבעו כי טראמפ זייף רשומות כדי להסתיר את מטרת הכסף שניתן למייקל כהן, מקורבו לשעבר.

הרשומות הכוזבות הסוו את התשלומים כהוצאות משפטיות רגילות, בעוד שבפועל טראמפ החזיר לכהן 130 אלף דולר עבור דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס על קשר מיני עם טראמפ.

ההרשעה בפשע דורשת עונש של עד 4 שנות מאסר, אך ייתכן שטראמפ לא יראה כלא. הוא עשוי לקבל עונש מאסר על תנאי, וצפוי לערער על פסק הדין - כלומר ייתכן שיחלפו שנים עד שהמקרה ייפתר סופית. עם זאת, החלטת חבר המושבעים היא רגע בלתי נשכח בהיסטוריה של אמריקה.

השופט יגזור את דינו של טראמפ ב-11 ביולי - 4 ימים לפני ועידת המפלגה הרפובליקנית בה הוא צפוי להיות מוכרז רשמית כמועמד המפלגה לנשיאות. טראמפ הגיב: "המשפט מכור, השופט מוטה, העם יכריע בבחירות. גזר הדין האמיתי יהיה בבחירות ב-5 בנובמבר".

יו״ר בית הנבחרים האמריקני מהמפלגה הרפובליקנית מייק ג׳ונסון שנחשב לנאמן של טראמפ צייץ: ״זהו יום מביש בהיסטוריה של ארה״ב. הדמוקרטים צוהלים כשהם מרשיעים את מנהיג המפלגה היריבה באישומים מגוחכים. זה מראה שהדמוקרטים לא יבחלו בשום אמצעי כדי לחסל את יריביהם הפוליטיים. העם האמריקני רואה שמדובר בלוחמה משפטית ויודע שזה לא בסדר. טראמפ יערער על גזר הדין האבסורדי הזה והוא ינצח״.

מה שחשוב לדעת

  • המושבעים ביקשו לשמוע שוב חלקים מעדויות של כהן ודיוויד פקר, מו"ל לשעבר של 'הנשיונל אנקווירר', שלטענת התביעה היה חלק מקנוניה להשתקת סיפורים "מביכים" על טראמפ במהלך הקמפיין של 2016.
  • חלק מהעדויות התייחסו להסכם שתיקה נוסף, עם קארן מקדוגל, דוגמנית פלייבוי לשעבר שטוענת שניהלה רומן ארוך עם טראמפ ב-2006-2007. מקדוגל קיבלה 150 אלף דולר מחברת האם של הנשיונל אנקווירר תמורת הסיפור שלה, שלא פורסם.
  • בנאומי הסיכום, התובע טען, כי טראמפ ניסה "לרמות את הבוחר האמריקאי" בקנוניה להשפיע על הבחירות ב-2016. מנגד, עו"ד של טראמפ טען כי מעשיו לא היו פשעים אלא עסקים כרגיל, וכי התיק מבוסס על עדותו של כהן, "השקרן הגדול מכולם".
  • לב כתב האישום הוא שטראמפ ניסה להסוות את ההחזרים לכהן כשכר טרחה משפטי רגיל. טראמפ הכחיש את המפגש המיני עם דניאלס, למרות עדותה תחת שבועה.

בנו של דונלד טראמפ, אריק טראמפ, הגיב ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) וכתב כי "היום ייזכר כיום בו דונלד טראמפ זכה בקרב לנשיאות 2024". מושל טקסס, גרג אבוט, הידוע גם כן כתומך הנשיא לשעבר מסר כי "לאמריקאים מגיע יותר מאשר נשיא המשתמש בבית המשפט ככלי נשק נגד יריבו הפוליטי, רק בשביל לנצח בבחירות".