הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הורשע הלילה (בין חמישי לשישי) בזיוף מסמכים כדי להסתיר שערורייה מינית שאיימה על בחירתו לנשיאות ב-2016. חבר מושבעים בניו יורק מצא את טראמפ אשם ב-34 סעיפי אישום של זיוף מסמכים עסקיים, במסגרת מה שהתובעים תיארו כמרמה נגד העם האמריקאי.

טראמפ הורשע בכל 34 סעיפי האישום נגדו; הנשיא לשעבר: "אני חף מפשע"
טראמפ הורשע בפלילים: עכשיו נשאלת השאלה הגדולה ביותר | שלמה שמיר

המושבעים קבעו כי טראמפ זייף רשומות כדי להסתיר את מטרת הכסף שניתן למייקל כהן, מקורבו לשעבר. טראמפ הכחיש עשה וצפוי לערער. ההרשעה בפשע דורשת עונש של עד 4 שנות מאסר, אך ייתכן שטראמפ לא יראה כלא. הוא עשוי לקבל עונש מאסר על תנאי, וצפוי לערער על פסק הדין - כלומר ייתכן שיחלפו שנים עד שהמקרה ייפתר סופית. עם זאת, החלטת חבר המושבעים היא רגע בלתי נשכח בהיסטוריה של אמריקה.

דונלד טראמפ, סטורמי דניאלס (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ, סטורמי דניאלס (צילום: רויטרס)

לאחר שהידיעה על הרשעתו הופצה, תומכיו הגיבו בעשרות פוסטים אלימים באינטרנט. חלקם אף קראו לצאת להתקיף את חבר המושבעים וחלקם כתבו על הצורך להוציא להורג את השופט חואן מרצ'ן. רבים מתומכי טראמפ כתבו כי הרשעתו היא "ההוכחה לכך שהמערכת הפוליטית האמריקאית שבורה ורק פעולה אלימה יכולה להציל את המדינה".

סטורמי דניאלס (צילום: רויטרס)
סטורמי דניאלס (צילום: רויטרס)

באתר באתר Patriots.win נכתב: "1,000,000 גברים (חמושים) צריכים לנסוע לוושינגטון ולתלות את כולם. זה הפתרון היחיד. טראמפ כבר צריך לדעת שיש לו צבא שמוכן להילחם ולמות עבורו. אם הוא רק יבקש, נצא עם נשקים לרחובות". חוקר מיליציות קיצוניות אמר שפסק הדין אכן עורר אלימות על ידי חיזוק הנרטיב בו טראמפ הוא קורבן של קונספירציה שמתוזמרת על ידי אויביו.

דונלד טרמאפ מחזיק מסכה בזמן תדרוך (צילום: רויטרס)
דונלד טרמאפ מחזיק מסכה בזמן תדרוך (צילום: רויטרס)

ג'ייקוב וור, עמית מחקר במועצה ליחסי חוץ ומחבר הספר "God, Guns and Sedition: Right Terrorism in America", אמר כי השפה האלימה בה השתמשו מעריצי טראמפ מעידה על "יכולתו לגייס תומכים קיצוניים יותר לפעולה, גם בקלפי וגם באמצעות אלימות וציין כי התגובה הקיצונית להחלטות בית המשפט יהיו על סף מיליטנטיות".

כזכור, בינואר 2021 רבים מתומכי טראמפ הסתערו על גבעת הקפיטול בוושינגטון לאחר שלא השלימו עם הפסדו בבחירות. האירוע החל כעצרת מחאה על תוצאות הבחירות לנשיאות ותמיכה בטראמפ, אך הפך מהר מאוד להתפרעות שבמהלכה מפרי סדר פרצו לבניין הקפיטול, השחיתו אותו ופצעו עשרות שוטרים ממשטרת הקפיטול, אשר אחד מהם מת למחרת משבץ. במהלך ההתפרעות, נהרגה אחת המפגינות לאחר שנורתה על ידי המשטרה. שלושה מפגינים נוספים מתו במהלך ההתפרעות או מייד אחריה בנסיבות טבעיות.