ב"גארדיאן" הבריטי בחרו להתייחס להצהרה הדרמטית של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שקרא להביא לעסקת חטופים ולסיום המלחמה שהחלה לאחר הטבח הרצחני של החמאס בחודש אוקטובר האחרון. בכלי התקשורת הבריטי בחרו להעביר ביקורת מפורשת נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה כי הוא לא מעוניין להביא לעסקה כזו או אחרת. 

ימאיס על כולם את חייהם: הצנזורה שומרת על נתניהו מפני בן גביר? | בן כספית
לא נהרוג את כל המחבלים ולא נגיע לכל המנהרות, ולכן הגיע הזמן למהלך הבא

"חמאס רואה את תכנית הפסקת האש של ארצות הברית באופן חיובי, אך נתניהו מתחייב להמשיך את המלחמה", נטען בהקשר לדבריו של הנשיא ביידן. כמו כן, בכתבה שעלה בכלי התקשורת, צוטט שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון: "חייבים לקבל את ההצעה, כדי שנוכל לראות עצירה בלחימה. 

בנימין נתניהו תוקף את האג. קרדיט: משרד ראש הממשלה (צילום :משרד ראש הממשלה)

אנאלנה בארבוק, שרת החוץ של גרמניה, אמרה כי ההצעה הישראלית "מספקת הצצה לתקווה ודרך אפשרית לצאת מהמבוי הסתום של המלחמה", בעוד שראש האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין בירכה על מה שהיא כינתה כגישה "מאוזנת ומציאותית" לסיום המלחמה. 

כאמור, הנשיא ביידן הציג אתמול את ההצעה הישראלית לדבריו, שכוללת תכנית בשלושה שלבים. בשלב הראשון, תתקיים הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

השלב השני יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. בשלב השלישי - תיערך התחלת שיקום הנזקים האדירים שנגרמו בלחימה לרצועת עזה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.