מלחמת חרבות ברזל: העיתון הלבנוני, אל אחבאר, דיווח היום (שני) כי ראש ה-CIA, וויליאם ברנס, קיים סדרת פגישות לפני נאומו של הנשיא ביידן וציין כי ביקש מהצד הישראלי לקבל את ההצעה האחרונה של נשיא ארה"ב.

שיחת הטלפון הארוכה של נתניהו לבן גביר: "סיום המלחמה לא כלול במתווה"
היום שאחרי המלחמה: זה הפתרון של מערכת הביטחון לסוגייה

על פי הדיווח של העיתון הלבנוני, כאשר המצרים, הקטארים והאמריקאים חשו שראש הממשלה, בנימין נתניהו, העדיף לשמור על סעיפים מסוימים מעורפלים, הם סיכמו על הצעד של נשיא ארה"ב שפירסם את פרטי ההצעה. בנוסף חמאס דרש כי האמריקאים יתחייבו לגבי סעיף עצירת המלחמה ויספקו ערבויות נוספות לכך.

עוד פורסם כי מצרים וקטאר מנהלות מגעים עם הפלגים הפלסטינים בעזה במטרה להביא להשלמת העסקה עם ישראל. בכיר המודיעין המצרי, אלוף אחמד עבד אל חאלק, עודכן אישית בעמדת ארגון הטרור חמאס שמעוניין ב"נסיגה מוחלטת של האויב ממעבר רפיח". כמו כן, שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי הצהיר היום: "מההצהרות הראשוניות מחמאס, נראה כי עמדתם נוטה לחיוב בעסקת החטופים, קורא גם לישראל להסכים למתווה".

חיילים מצרים חמושים בגבול עם רצועת עזה במעבר רפיח (צילום: רויטרס)
חיילים מצרים חמושים בגבול עם רצועת עזה במעבר רפיח (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר פרסמנו כי ראש הממשלה נתניהו קיים עם צאת השבת שיחה עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בה ניסה למזער נזקים. למעשה, אנשי לשכת ראש הממשלה ניסו ליצור עם השר קשר עוד במהלך השבת, אך האחרון הניח כי לא מדובר בנושא של פיקוח נפש - ולא השיב לשיחות.

במהלך שיחתם הארוכה אמר נתניהו כי "קיימים פערים וניואנסים בין מה שנאמר בהכרזת ביידן לבין פרטי ההצעה המופיעים על הנייר. סיום המלחמה והשארות החמאס בעזה  לא מופיעים בהצעה הישראלית". בן גביר השיב כי ישמח לראות את המסמך במו עיניו ומיד הוזמן להגיע ללשכת ראש הממשלה. הפגישה בין השניים צפויה להתקיים היום.

בן גביר, נתניהו (צילום: דוברות שב''ס,דוברות רה''מ)
בן גביר, נתניהו (צילום: דוברות שב''ס,דוברות רה''מ)

ביום שבת פרסם ערוץ התקשורת הסעודי 'אל-חדאת' פרטים חדשים על מתווה עסקת החטופים. השלב הראשון כולל שחרור 33 חטופים חיים ועצירת הטסת כלי טיס ברצועת עזה למשך 10 שעות ביום. השלב השני יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. 

בשלב השלישי - ישראל תשחרר 30 עצורים פלסטיניים על כל חטוף, ועל סמך רשימות שסיפק חמאס במסגרת התוכנית, ותתחייב לשיקום רצועת עזה בפרק זמן של שלוש עד חמש שנים. כזכור, בערב שבת הציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בהצהרה דרמטית את המתווה שאישרה ישראל לעסקה שתכלול שחרור חטופים ואת סיומה של המלחמה: "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל", אמר.