הבחירות בבריטניה עתידות להתקיים בעוד חודש בדיוק (04.07.24) והן צפויות להביא למהפך דרמטי, שישנה את פני המפה הפוליטית במדינה מן הקצה אל קצה. סקר YouGov שפורסם בבריטניה הלילה (בין שני לשלישי) חושף כי מפלגת הלייבור צפויה לרשום זכייה היסטורית, ברוב שלא זכתה בו אף מפלגה בריטית מאז 1924. 

"אתה הראש - אתה אשם": זעם בבריטניה על ראש הממשלה

קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Maja Smiejkowska)
קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Maja Smiejkowska)

לפי הסקר שפורסם ברשת סקיי ניוז, מפלגת הלייבור צפוייה לגרוף 422 מושבים מתוך 650 שישנם בפרלמנט הבריטי, בעוד מפלגת השלטון הנוכחית, השמרנים, תזכה רק ב-140. בבחירות האחרונות שהתקיימו בבריטניה, בשנת 2019, זכתה מפלגת הלייבור ב-222 מושבים בלבד, כלומר מדובר במספר כפול כמעט של מושבים.

מדובר ברוב הגדול ביותר שנראה במדינה ב-100 השנים האחרונות, ובמספר המושבים הגבוה ביותר לו זכתה מפלגת הלייבור אי פעם. ואילו עבור מפלגת השמרנים, שצפויה לזכות כאמור רק ב-140 מושבים, מדובר בירידה של 232 מושבים, בהשוואה ל-372 המושבים שיש לה כעת. זה המספר הנמוך ביותר של מושבים עבור מפלגת השמרנים מאז 1906. כלומר, מדובר כמובן באירוע שישנה את המפה הפוליטית בבריטניה לחלוטין.

קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Maja Smiejkowska)
קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Maja Smiejkowska)

במידה והתחזיות נכונות, מי שצפוי להנהיג את בריטניה החל מהחודש הבא הוא מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר. סטארמר הוא משפטן, והקדיש חלק ניכר מהקריירה שלו במאבקי זכויות אדם. הוא נכנס לזירה הפוליטית בבריטניה בשנת 2015 ונבחר להיות ראש מפלגת הלייבור בשנת 2020. 

יחסו של סטארמר ליהודים ולישראל הוא יחס אוהד. אשתו של סטארמר, ויקטוריה אלכסנדר, היא יהודיה והם מגדלים את שני ילדיהם כיהודים. לזוג יש גם קרובי משפה בישראל. בשנת 2020 הצהיר בראיון "אם ההגדרה של להיות ציוני זה להאמין במדינת ישראל - אז במובן הזה, אני ציוני".

קיר סטארמר ואשתו ויקטוריה  (צילום: REUTERS/Molly Darlington)
קיר סטארמר ואשתו ויקטוריה (צילום: REUTERS/Molly Darlington)

יחסו של סטארמר למלחמת חרבות ברזל השתנה לאורך הזמן. בראשית המלחמה ועד לחודש פברואר גיבה סטארמר את זכותה של ישראל להגן על עצמה, והדף קולות בתוך מפלגתו שקראו להפסקת אש מידית בין ישראל לחמאס. בחודש פברואר נרשם שינוי בעמדתו כשטען ש"הלחימה חיייבת להיעצר עכשיו". מאז קורא סטארמר להפסקת אש.