מלחמת חרבות ברזל: משלחת ישראלית חדשה צפויה להגיע למצרים בשעות הקרובות, ובידיה, על פי הערכות מקורות מצריים שדיברו עם העיתון 'אל-אח'באר', הסכמת ישראל להתחיל במשא ומתן על עסקת חטופים. בימים הקרובים אמור להיקבע לוח הזמנים לביצוע העסקה.

בנו של החטוף פותח חזית נגד נתניהו: "אומר את מה שטוב לו להגיד"
נקודת האל-חזור: בקרוב לא תהיה לנו דרך חזרה ונשקע בתהום | יצחק בריק

מצרים מעריכה, כי העסקה תיכנס לתוקף בתחילת השבוע הבא, בהנחה שהדברים יתנהלו כמתוכנן, לאור הלחץ האמריקאי על ישראל מצד אחד, והמהלכים הדיפלומטיים האזוריים התומכים במאמצים אלה מצד שני. עם זאת, קיימים חששות במצרים מכך שהממשלה הישראלית לא תעמוד בהפסקת האש לאחר שתקבל חלק מהחטופים בחזרה.

על פי המידע, מצרים וקטאר ביקשו מחמאס להימנע מביצוע פיגועים, בתמורה להבטחות אמריקאיות בעל פה על סיום המלחמה ומניעת חידושה. קיימים חששות כי הבטחות אלה אינן מחייבות את וושינגטון, שבה אנשי ממשל עסוקים במערכת הבחירות לנשיאות.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן דן עם עמיתו המצרי סאמח שוקרי בדאגות הערביות לגבי העסקה המוצעת. השניים סבורים כי היא תהפוך את כל הצדדים למנצחים ותהפוך את סיום המלחמה למציאותי. הם גם הדגישו כי אין להתחיל בכל דיון על שיקום רצועת עזה לפני הסכמה על מנגנון שימנע חידוש עימותים בין חמאס לישראל.

בינתיים, מצרים החלה במאמצים חדשים לקרב בין עמדות הרשות ברמאללה לבין חמאס, דרך מגעים שיתעצמו בימים הקרובים. גורם בכיר במשרד החוץ המצרי רואה בכך את "הדרך היחידה לקדם מספר עניינים לטובת שיפור מהיר יותר במצב ברצועה, וכמפתח לפתרון שיסיים את התירוצים הישראליים להמשך המלחמה". המטרה היא לגבש הצעות לאחר דיונים עם הצדדים השונים ולהבטיח עריכת בחירות פלסטיניות בהקדם האפשרי.

גורם מצרי במודיעין אומר ל'אל-אח'באר' כי "חלק מהפתרונות וההצעות שמוכנים ליום שאחרי במשא ומתן, יתבסס בעיקר על נוכחות של משלחת פלסטינית שתייצג זרמים שונים ותהיה בעלת סמכויות לקבל החלטות".

הפגנת משפחות החטופים בדרך בגין (צילום :אבשלום ששוני)

אולם, הוא סבור כי "ההתפתחות האחרונה הקשורה להצעה האמריקאית יכולה לשמש בסיס זמני בלבד", בשל "שבריריות הערבויות וההצהרות הסותרות מתוך ישראל, למרות ההימור האמריקאי על מעורבות רצינית של ישראל, במטרה להדוף את האיומים שגברו באופן חסר תקדים כתוצאה מעמידת חמאס". למרות זאת, מצרים מזהה "התקדמות ניכרת" מהמגעים עם בכירים בצה"ל, על רקע "הסכמה מצד מפקדים צבאיים ישראלים למאמצים לסיים את המלחמה בפועל".

ארצות הברית קראה למועצת הביטחון של האו"ם לתמוך בתוכנית שלושת השלבים שעליה הכריז הנשיא ג'ו ביידן, שמטרתה לסיים את המלחמה בת שמונה החודשים בעזה, לשחרר את כל בני הערובה ולשלוח סיוע הומניטרי מאסיבי לשטחים שנהרסו.

שגרירת ארה"ב באו״ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה כי ארה"ב הפיצה טיוטת החלטה ל-14 חברי המועצה האחרים כדי לתמוך בהצעה לסיום הסכסוך, שהחלה עם מתקפת הפתע של חמאס בדרום ישראל ב-7 באוקטובר, שבה נהרגו כ-1,200 בני אדם, רובם אזרחים ישראלים. "מנהיגים וממשלות רבים, כולל באזור, אימצו את התוכנית הזו ואנחנו קוראים למועצת הביטחון להצטרף אליהם בקריאה ליישום ההסכם ללא דיחוי וללא תנאים נוספים", אמרה.

טיוטת ההחלטה הקצרה, שהגיעה לסוכנות הידיעות AP, תקדם בברכה את עסקת ה-31 במאי עליה הכריז ביידן וקוראת לחמאס "לקבל אותה במלואה וליישם את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאי". חמאס אמר כי הוא רואה בהצעה "חיובית".

המשך: הצעת מדגישה את חשיבות דבקותם של ישראל וחמאס בהסכם לאחר שיוסכם עליו "במטרה להביא להפסקה קבועה של מעשי האיבה, וקוראת לכל המדינות החברות באו"ם לתמוך ביישום ההסכם". ההצעה מבליטה גם  את "המחויבות הבלתי מעורערת" של המועצה לפתרון שתי המדינות, ותדגיש את החשיבות של איחוד רצועת עזה והגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית.

שגרירת ארה"ב, תומאס-גרינפילד, אמרה כי חברי מועצת הביטחון "קראו בעקביות לצעדים המפורטים בהסכם זה: החזרת החטופים הביתה, הבטחת הפסקת אש מוחלטת, מתן סיוע הומניטארי לעזה ושיפוץ שירותים חיוניים והכנת הבמה לתוכנית שיקום ארוכת טווח לעזה".