דיווחים מדאיגים על התנהלותו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בן ה-81 מעוררים שאלות ותהיות לגבי כשירותו המנטלית והקוגניטיבית, על פי עדויות של יותר מ-45 אנשים שנפגשו איתו או תודרכו על פגישותיו. חלק מהמשתתפים בפגישות עם ביידן מתארים ירידה בחדות, קושי להתרכז ונטייה להסתמך על פתקים, כאשר הבית הלבן דוחה בתוקף את הטענות וקובע שמדובר בהאשמות כוזבות ממניעים פוליטיים.

עומדים לצד ישראל: הקונגרס העביר הצעת חוק להטלת סנקציות על בית הדין בהאג
מה היה שם? כך השיחה הכושלת של נתניהו עם סאליבן הובילה לנאום ביידן

בין היתר, דווח כי בפגישה עם מנהיגי הקונגרס בינואר השנה בנושא סיוע לאוקראינה, ביידן דיבר לעתים כל כך בשקט שהיה קשה לשמוע אותו, הקריא מפתקים גם כשהדברים היו ברורים, ולעתים עצם את עיניו לזמן ממושך. עוד דווח כי בפברואר, בשיחה עם יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, ביידן אמר ששינוי מדיניות שהוביל וסיכן פרויקטי אנרגיה היה רק "מחקר", מה שגרם לדאגה אצל ג'ונסון לגבי זיכרונו של הנשיא.

בנוסף, בשנה שעברה, במהלך המו"מ עם הרפובליקנים בנושא העלאת תקרת החוב, דווח כי התנהלותו וידיעותיו של ביידן השתנו מיום ליום. בימים מסוימים הוא ניהל דיונים ספונטניים ופתוחים, ובאחרים דיבר במלמול והסתמך לכאורה על פתקים. דוברי הבית הלבן דחו את הדיווחים וטענו שרבים מהם מונעים משיקולים פוליטיים ומנוגדים להצהרות קודמות של אותם אנשים.

הבית הלבן הציג דוגמאות למצבים שבהם ביידן לכאורה היה חד וערני, כמו שעות ארוכות בחדר המלחמה לאחר התקיפה האיראנית על ישראל. גם דמוקרטים שהשתתפו בפגישות השונות אמרו שהנשיא היה "חזק, תקיף ונחוש". אך חלקם הודו שהוא הפגין חוסר עקביות והיו לו "רגעים טובים ופחות טובים".

ג'ו ביידן מתבלבל פעם נוספת (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

שאלת הגיל והכשירות המנטלית צפויה להיות מרכזית במערכת הבחירות לנשיאות הקרובה. המועמד המוביל למועמדות הרפובליקנית, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בן ה-77, גם הוא ספג ביקורת על התבטאויות ותקריות שגרמו לערער על צלילות דעתו. בסקר שנערך במרץ, רק 28% מהנשאלים אמרו שביידן מתאים יותר פיזית ומנטלית לתפקיד, לעומת 48% שבחרו בטראמפ.

הבית הלבן מתקשה להציג את ביידן ברגעים לא מבוימים ואותנטיים. הגיל המתקדם וחששות לגבי מצבו הקוגניטיבי של ביידן צפויים להוות גורם מרכזי בהכרעת הבוחרים האמריקאים בקלפי. הבית הלבן צפוי להמשיך להדוף את הטענות ולהציג דוגמאות ליכולת מנהיגותו של הנשיא, בעוד יריביו ינסו לנצל כל סימן או תקרית כדי לערער את אמון הציבור בכשירותו לתפקיד בכיר ותובעני כל כך.