באתר ה-Insider הרוסי דווח היום (רביעי) כי הרמטכ"ל לשעבר של מולדובה, איגור גורגן, שימש כסוכן סמוי של סוכנות הביון הרוסית, והדליף מידע רב לקרמלין בתחילת המלחמה עם אוקראינה.

ביידן: "יש את כל הסיבות לחשוד שנתניהו מאריך את המלחמה מסיבות פוליטיות"
חדשות רעות לישראל? סקרים בבריטניה חוזים: צפוי מהפך מטלטל בבחירות

על פי הדיווח, גורגן דיווח באופן קבוע למקרוב על מצבה הפוליטי הפנימי של מולדובה וסיפק מידע על ביקורים של נציגי משרד ההגנה האוקראיני, שהגיעו למולדובה לרכוש ציוד צבאי ותחמושת. השניים החלו בתקשורת פעילה במיוחד באפריל 2022, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. הפגישות החסויות שלהם התרחשו בעיקר בבתי קפה בקישינב או במהלך מסעות דיג.

עוד דווח כי ברוסיה התעניינו במיוחד איזה סוג נשק קייב קונה מהמדינות השכנות, כולל מולדובה. גורגן דיווח מיד: "יצואנית הביטחון הממלכתית של אוקראינה מנסה לקנות 6 מטוסי מיג-29 ממולדובה, שנמצאים ב-Mărculești. הם מתעקשים מאוד... עד כה המטוסים במקומם".

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin via REUTERS)

מסתבר כי גורגן שלח הודעה נוספת באותו יום: "רכבות רכבת עם דלק מגיעות משטחה של מולדובה, כלומר מהכפר אטוליה ליישוב רני באוקראינה. הרכבת עם הדלק נעה רק בלילה, ביום היא עומדת במקום כדי לא להפוך למטרה של הכוחות הרוסים". הודעה נוספת לרוסיה הגיעה זמן קצר לאחר מכן: "האוקראינים מסתובבים במשרד ההגנה שלנו כבר שלושה שבועות ומבקשים הכל - פגזי ארטילריה במיוחד".

גורגן היה גם מוטרד לגבי משלוחי הנשק לאוקראינה דרך רומניה. "חיוני לסגור את הגבול עם רומניה בהקדם האפשרי. זה חור גדול. משם מגיע הרבה מטען לאוקראינה. במיוחד מטען צבאי. לרומנים יש עדיין כמה מפעלים צבאיים שמייצרים נשק ותחמושת", כתב.

כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)

הביוגרפיה של גורגן אופיינית למדי לקצין הצבא הסובייטי. הוא נולד ב-1969 במולדובה, סיים שירות צבאי חובה לפני שנרשם לבית הספר צבאי וסיים את לימודיו ב-1991 ברוסיה. כשחזר למולדובה, גורגן שירת תחילה בדיוויזיה מוטסת באזור אודסה באוקראינה, ולאחר מכן חזר למדינתו כמפקד של חטיבת הרגלים המולדובית.

ב-2013 הוא הפך לראש המטה הכללי של מולדובה, אך סכסוך עם שר ההגנה דאז אנטול סלארו אילץ אותו לעזוב את הצבא. בשנת 2019, לאחר הבחירות לנשיאות מולדובה, בן חסות הקרמלין, שוב עמד גורגן בראש המטה הכללי.