משרד הסחר בקולומביה קרא להגביל את ייצוא הפחם לישראל, כך דווח היום (חמישי) בסוכנות הידיעות בלומברג. קולומביה היא ספקית הפחם הגדולה של ישראל ולפי בלומברג מכרה בשנה שעברה לישראל פחם בכ-450 מיליון דולרים. מדובר על פי דיווחים זרים בכ-30% מתצרוכת הפחם הישראלית. 

במדינת ישראל שתי תחנות כוח, הממוקמות ליד חדרה ואשקלון, שתי התחנות מופעלות על ידי פחם. ממשלת ישראל החליטה בתחילת העשור השלישי של המאה ה-21 להפסיק להשתמש בפחם לייצור חשמל בישראל בשל זיהום האוויר הגבוה שהדבר גורם, ולהחליפו בגז טבעי שהשימוש בו נקי יותר משמעותית.

 המשך להחלטה זאת הודיע משרד האנרגיה כי עד לשנת 2030 תופסק לחלוטין עבודתן של תחנות הכוח הפחמיות אורות רבין בחדרה ורוטנברג באשקלון, והן ימשיכו להוות גיבוי בלבד. היו עיכובים בלוחות הזמנים אך בחברת החשמל מתחייבים לעמוד בלוחות הזמנים המקוריים, ולסיים את השימוש בפחם בישראל עד סוף שנת 2025.

הצעד מגיע על רקע הידרדרות ביחסים עם המדינה במהלך נשיא המדינה, גוסטבו פטרו, הודיע  כי מדינתו מנתקת את היחסים עם ישראל בשל המשך המלחמה עזה. הוא איים עוד במרץ לעשות זאת אם לא תושג הפסקת אש בלחימה. "כאן לפניכם, ממשלת השינוי, של נשיא הרפובליקה, מכריזה שמחר ננתק את היחסים הדיפלומטיים עם מדינת ישראל על כך שיש לה ממשלה ונשיא התומכים ברצח עם", אמר פטרו.

נשיא קולומביה גוסטבו פטרו (צילום: רויטרס)
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו (צילום: רויטרס)

בהמשך, פטרו כתב בחשבון ה-X שלו ביום שישי האחרון, בתגובה לכתבה על כניסת ישראל לרפיח, כי "נתניהו לא יעצור את רצח העם. על מועצת הביטחון להתחיל לשקול הקמת כוח בינלאומי בעזה". בתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ענה לו: "תתבייש לך".

גוסטבו הוא איש שמאל שבעבר היה חבר בארגון מורדים ומכהן כנשיא המדינה הדרום-אמריקנית מאז 2022. כיום הוא מוביל קו תקיף מאוד נגד ישראל, והוא אף הודיע שקולומביה מצטרפת לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בהאג.