דרמטי: האו"ם אישר אתמול (שישי) כי המיליציה החות'ית עצרה 11 מעובדיה בתימן, כחלק ממסע החטיפה שפתחה נגד עובדי ארגונים הומניטריים בינלאומיים ומקומיים באזורים שבשליטתה במהלך היומיים האחרונים. דוברו של מזכ"ל האו"ם, סטפן דוג'אריק, אמר כי האו"ם שואף לשחרר את כולם בבטחה וללא תנאים מוקדמים.

שינוי מגמה: עלייה בתמיכה הציבורית במתווה עסקת החטופים
לקראת מלחמת עולם? התוכנית הגדולה של החות'ים נחשפת | דיווח

תרגיל הפשיטה של החות'ים אל עבר התיישבויות ישראליות (צילום :רשתות ערביות)

זאת לאחר שלפני יומיים פתחו החות'ים במרדף אחרי עובדים של ארגונים מקומיים ובינלאומיים, כולל ארגוני האו"ם, מבלי שהקבוצה חשפה את הסיבות לכך עדיין. לפני כן, שלושה עובדי האו"ם עדיין מצויים בידי החות'ים, שניים מהם מאז אוגוסט, והשלישי נחטף בנובמבר 2021, כך דווח ב"אל חדת'".

כמו כן, מקור תקשורת רשמי במשרד התיאום של האו"ם בתימן אישר לסוכנות הידיעות הערבית אתמול כי מסע המעצרים המאסיבי נגד עובדי ארגוני האו"ם וארגונים בינלאומיים ומקומיים נפתח בצנעא ובחודיידה, שנמצאים בשליטת החות'ים. המקור אמר לסוכנות הידיעות הערבית (AWP) כי מספר עובדים של האו"ם וארגונים נוספים נחטפו על ידי הקבוצה החות'ית כבר ביום חמישי, כולל עובדים תימנים.

הוא הוסיף כי עובדי ארגוני האו"ם היו נתונים לחטיפות כבר לפני, אך מסע הרדיפה של החות'ים נגד עובדים התגבר בחמישי ועדיין נמשך, מה שהפיץ פחד בקרב עובדים. המקור הוסיף כי אינו יכול לקבוע עדיין את מספר החטופים, אך הוא אישר שהעובדים החטופים שייכים למשרד זכויות האדם של האו"ם, תוכנית המזון העולמית, יוניס"ף, ארגון ההגירה וארגונים מקומיים נוספים המעורבים בעבודה של מספר פרויקטים מקומיים.

אישה שעובדת בארגון מקומי נחטפה עם שני ילדיה

ארגון Human Rights Watch פרסם הצהרה בה כתב כי החות'ים פשטו על בתיהם ומשרדיהם של לפחות עשרה מהעובדים בארגוני האו"ם, ועצרו אותם באופן שרירותי בצנעא, חודיידה ועמרן, נעלמו אותם בכוח ולא אפשרו לתקשר איתם. היא ציינה כי המיליציות חטפו את בעלה של אישה שעובדת בארגון מקומי ואת שני ילדיה, בני 3 שנים ו-9 חודשים. בהצהרה קרא הארגון לחות'ים לשחרר אותם, ולהפסיק לעצור באופן שרירותי אנשים ולהיעלמם בכוח.

ההצהרה הסבירה כי החות'ים, מאז שהשתלטו על הבירה צנעא, וחלק גדול מצפון תימן, עצרו ועינו באופן שרירותי מאות אזרחים, כולל עובדי האו"ם ועובדים בסוכנויות לא ממשלתיות, הם גם "עצרו כמה אנשים שעבדו עם ארגוני חברה אזרחית מקומיים במהלך השבוע האחרון, ובאוקטובר 2023, הישאם אלחכימי, עובד בארגון Save the Children International, מת כחודש לאחר שנעצר באופן שרירותי, והם ממשיכים לעצור שלושה עובדי האו"ם. אחד מהם מאז נובמבר 2021 ושניים אחרים מאז אוגוסט 2023", כך דווח ב"אל-חדת'".

"שימוש בבני ערובה להשגת מטרות פוליטיות"

מצדו, הדיפלומט והאנליסט הפוליטי התימני לשעבר מוסטפא נאג'י אמר בראיון לסוכנות הידיעות העולמית הערבית (AWP) כי הקבוצה החות'ית עוסקת בתימנים המועסקים בארגונים בינלאומיים ומקומיים כבני ערובה, תוך שימוש בהם כדי להשיג מטרות פוליטיות כדי ללחוץ על התימנים. הקהילה האזורית והבינלאומית לבטל צעדים שננקטו על ידי הממשלה המוכרת בינלאומית בהיבט הכלכלי.

הוא הוסיף כי הקבוצה החות'ית מודאגת מעתיד הישרדותה, במיוחד לאחר הצעדים הכלכליים החשובים שנקטה הממשלה, וכן לאחר הפגישות של הנשיא רשאד אל-עלימי וראש הממשלה אחמד עוואד בן מובארק עם שר ההגנה הסעודי חאלד בן סלמאן אתמול, שהדגיש את עומק "יחסי האחווה" ודן בהתפתחויות באזור.

שר ההסברה של תימן, מועמר אל-עריאני, האשים מצדו את הקבוצה החות'ית בחטיפת עובדי האו"ם וארגונים בינלאומיים, ותיאר זאת כ"הסלמה חסרת תקדים והפרה בוטה של ​​החוקים והאמנות הבינלאומיות".

אל-עריאני אמר בהצהרה שפרסמה הסוכנות הרשמית כי הקבוצה החות'ית מנהלת מסע חטיפה עצום שכוון לעשרות עובדי האו"ם וסוכנויות האו"ם המזוהות עמה, וכן למשרדו של שליח האו"ם הנס גרונדברג, וכן מספר ארגונים בינלאומיים הפועלים בבירה צנעא, שנמצאת בשליטת החות'ים, ומספר מחוזות נוספים.

אל-עריאני ציין כי המעצרים של החות'ים "הם תוצאה ישירה של הסלחנות של הקהילה הבינלאומית, האו"ם וארגונים קשורים בהתמודדות עם הקבוצה החות'ית".