הבחירות לפרלמנט האירופי, שהחלו בחמישי עם פתיחת הקלפיות בהולנד ויסתיימו ביום ראשון בערב, עשויות להתברר כשנויות ביותר במחלוקת.

סקר חדש שערך האתר "Euronews" טוען כי "מפלגת העם האירופית" צפויה לזכות ברוב גדול בבחירות. המפלגה הסוציאלית צפויה לסיים במקום השני ומפלגת "התחדשות באירופה" עשויה לסיים במקום השלישי, על אף שאיבדה תמיכה רבה. באשר לימין הקיצוני, למרות הגידול במספר התומכים, הסוקרים מעריכים שהוא לא ישלוט בפרלמנט האירופי. "הרוב המכריע של חברי הפרלמנט עדיין יישארו פרו-אירופיים בצורה איתנה", אמר האנליסט תומאש קנייצקי.

מפלגת העם האירופית מחזיקה בעמדות שמרניות וליברליות ותומכת בהרחבת האיחוד האירופי ובהעמקת האינטגרציה בין חברותיו. זוהי אחת המפלגות האירופיות הוותיקות באיחוד האירופי. מנהיגה הנוכחי של מפלגת העם האירופית הוא הפוליטקאי הגרמני מנפרד ובר. ובר ידוע כפוליטיקאי מתון ומתווך כוח בפוליטיקה של האיחוד האירופי.

הבחירות לפרלמנט האירופי נערכות ב-28 המדינות החברות באיחוד וכוללות את בחירתם של 705 חברי הפרלמנט האירופי אשר ייבחרו לייצג את 448 מיליון האזרחים. בהתאם לאמנת ליסבון, המושבים בפרלמנט מוקצים לכל מדינה בהתאם לגודל אוכלוסייתה. בשש מהמדינות החברות באיחוד האירופי (בלגיה, צרפת, אירלנד, איטליה, פולין ובריטניה), הטריטוריה הלאומית מחולקת למספר אזורי בחירה.

במדינות החברות הנותרות, המדינה כולה מהווה מחוז בחירה אחד. כל המדינות יקיימו את הבחירות לפרלמנט במסגרת בחירות יחסיות

גרמניה

מפלגת העם האירופית בגרמניה אמורה להגיע לרוב גדול של קצת יותר מ-30% מהקולות. הימין הקיצוני נמצא במקום השני, אך מאוים על ידי העלייה פופולריות של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של הקנצלר אולף שולץ. הסוקרים לא פוסלים שהסוציאל-דמוקרטים יגברו על הימין הקיצוני. מפלגת הירוקים עשויה לסיים במקום הרביעי.  מנגד, הליברלים מאבדים גובה ברקע המגמה השלילית המאפיינת מפלגות אחרות המזוהות עם מפלגת "התחדשות באירופה". 

על פי סקירה כללית של כלל התחזיות, המצביעים המתונים עשוים לגבור על מה מכונה "מצביעי מחאה". עם זאת, על בסיס מדינה ומדינה, התחזיות של הימין הקיצוני עדיין מרשימות.

צרפת 

מפלגתה של מארין לה פן צפויה לנצח ובגדול בין היתר בשל חוסר שביעות הרצון החברתית של הצרפתים. הרשימה בראשות ז'ורדן ברדלה, צפויה להכפיל את כוחה. מנגד, רשימתו של הנשיא עמנואל מקרון בפרלמנט האירופי צפויה לעמוד בפני תבוסה בבחירות, כך חוזים הסקרים.

הפופולריות של מקרון נמוכה מסיבות פוליטיות לאומיות. ה"מקרוןיזם" נתפס על ידי המתונים ברחבי אירופה כרעיון פוליטי דינמי שיכול להוציא האיחוד האירופי לדרך חדשה לאחר המשבר הפיננסי והברקזיט, אך על פי הסקרים, זה לא צפוי להתרחש בבית המחוקקים האירופי.

עמנואל מקרון (צילום:  MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)

איטליה 

הסוגייה האוקראינית צפויה להפוך לאחד הנושאים החשובים ביותר עבור בית המחוקקים הבא של האיחוד האירופי. הכוחות הפוליטיים של הפרלמנט האירופי יתבקשו להתגבר על המחלוקות שלהם כדי להתמודד עם האתגר הגיאופוליטי הגדול הזה.

מפלגת הימין הקיצוני של ראש הממשלה ג'ורג'יה מלוני צפויה לנצח. המפלגה הליברלית FdL" (הפדרציה של הליברלים) עשויה לתמוך בכוחות המתונים כדי לייצר רוב. 

ספרד

אחרי גרמניה, ספרד היא המעוז השני של מפלגת העם האירופית בבחירות האלה. המתונים-שמרנים אמורים לנצח בבחירות. עם זאת, הסוציאליסטים המייצגים את ראש הממשלה סאנצ'ס נמצאים ממש מאחוריהם בסקרים. סקר של "Euronews" מעריך כי מפלגת הימין הקיצוני Vox (ECR) תשיג תוצאה טובה למדי, אך לא כפי שציפו המנהיגות והתומכים שלה. עם זאת, מצביעי האיחוד האירופי יעבירו בבירור את המאזן ימינה, כשהם מהדהדים במוסדות האיחוד האירופי.

ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס ורעייתו (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ס ורעייתו (צילום: רויטרס)

פולין

פולין היא מוזרה מבחינה פוליטית, שכן הסוקרים אומרים שהמרכז-שמאל והשמאל כמעט ואינם קיימים. ההתנגשות תהיה ככל הנראה בין הקואליציה של ראש הממשלה דונלד טוסק, לבין KO (EPP) והאולטרה-שמרנים. מפלגת PiS ("חוק ומשפט") מובילה בסקרים, אך התחזיות עדיין אינן ברורות.