פעילי משמרות המהפכה נכנסים לנמלים באירופה בזהות בדויה ובאמצעות ספינות ומכליות נפט איראניות, כך דווח בערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, מפי מקורות ההמעורים בפרטים.

דיווח בבריטניה: בכירים במשמרות המהפכה העבירו נאומי הסתה חריפים לסטודנטים

המקורות, ששוחחו עם כלי התקשורת בעילום לשם לטובת ביטחונם, קשורים למנגנוני ביטחון במזרח התיכון ואלו אומרים שהפעילים האיראנים נמצאים חמושים בנשק על הספינות, בעיקר בנמלים ברומניה, ספרד, איטליה ובלגיה. לדבריהם, הם משתמשים בשיטה זו, בין היתר, כדי לרגל ולאסוף מידע תוך עקיפת הסנקציות שהוטלו עליהם.

האיחוד האירופי הטיל סנקציות רבות נגד איראן ומשמרות המהפכה בתגובה להפרות זכויות האדם באיראן, פעילות הפצת הגרעין והתמיכה הצבאית במלחמתה של רוסיה באוקראינה. עד כה הוטל סנקציות על 227 אנשים ו-42 גופים. בחודש מאי הוסיף האיחוד האירופי סנקציות חדשות נגד אנשים וגופים המספקים, מוכרים או מעורבים בהעברת הטילים והמל"טים של איראן לקרמלין ולקבוצות חמושות במזרח התיכון ובים האדום.

משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))
משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))

פרזין נאדימי, עמית בכיר במכון וושינגטון, אמר כי בדרך כלל אסור להכניס אנשים חמושים לנמלים באירופה אלא אם כן יש סיבה, ובמקרה זה עליהם להזדהות בהתאם לתקנות הנמל הפרטניות. על פי הדיווח בערוץ האירני, אנשי משמרות המהפכה, לכאורה, הזדהו כיורדי ים רגילים כדי לעקוף את הסנקציות. פעולה שמפרה את תקנות הארגון הימי הבינלאומי.

המקורות אמרו ל"איראן אינטרנשיונל" כי משמרות המהפכה מעבירות את אנשי כוח קודס ואמצעי לחימה מאיראן לסוריה דרך הים לפני הכניסה לנמלים באירופה. ג'ייסון ברודסקי, מנהל המדיניות של הארגון "איחוד נגד איראן גרעינית", אמר לכלי התקשורת האופוזיציוני כי "הם (איראן) מתאימים את נתיבי ההברחה שלהם, שבעבר היו דרך האוויר והיבשה, לים. זה בגלל שישראל התמקדה בהרבה מהמסדרונות היבשתיים והאוויריים".

מקורות ישראלים אמרו לאחרונה ל"טלגרף" כי איראן כי איראן משתמשת בנמלים אירופיים כדי להעביר משלוחי נשק לחיזבאללה. המקורות אמרו לרשת הבריטית כי חיזבאללה קיבל טילים ופצצות על ספינות שעוגנות בנמלי אירופה כמו בלגיה, ספרד ואיטליה. לפי הדיווחים, הנשק הזה משמש כדי לתקוף את ישראל. 

"זה מגיע לחיזבאללה, למיליציות בסוריה, לקבוצות חמושים פלסטיניות, לחמאס, לג'יהאד האיסלאמי", אמר ברודסקי. לדבריו, הספינות האיראניות ככל הנראה עוקפות את המכס בעזרת "תמורה" וגורמות למטען שהן מעבירות להיראות כלא מזיק, כשהוא מוסתר בספינה המיועדת לציוד הומניטרי.

רוברט גולדברג, יועץ בכיר ב"קרן להגנה על דמוקרטיות" - מכון מחקר שמושבו בוושינגטון,  אמר כי יכול להיות שמדינות אירופה, "יודעות עליהם (פעילי משמרות המהפכה), אולי אפילו הן לא מחפשות אותם. אבל הן בהחלט מאפשרות להם לגייס תרומות וכוח אדם, להפעיל, לנוע ולצאת מהמדינות דרך הנמלים השונים, בגלל שהשמות שלהם לא מופיעים ברשימות למניעת אשרות כניסה".