תוצאות דרמטיות והיסטוריות בבחירות לפרלמנט האירופי: בתוצאות שהחלו להתפרסם כבר הערב (ראשון) עולה כי מפלגות הימין הקיצון במדינות רבות באירופה זכו לעלייה משמעותית במספר המושבים שלהן. עם זאת, נראה שהמפלגות אמנם כנראה לא יזכו לרוב מלא, אך יחזיקו במספר מושבים גבוה במיוחד. 

לימין שור: הבחירות באיחוד האירופי עשויות לטלטל את היבשת כולה

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, חברה במפלגת מפלגת העם האירופית של האיחוד האירופי (ה-EPP), מפלגת המרכז-ימין, אמרה: "ניצחנו בבחירות האירופיות, אנחנו העוגן של היציבות".

דרמה בספרד: מפלגת העם השמרנית של ספרד זוכה ב-34.2% מהקולות, לפני מפלגת הפועלים הסוציאליסטית של ראש הממשלה פדרו סאנצ'ס עם 30.2%. כמעט כל הקולות נספרו.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס (צילום: צילום מסך טוויטר)
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס (צילום: צילום מסך טוויטר)

בגרמניה, מפלגת הימין "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) זכתה לפי מדגמים ראשוניים ב-16.5 אחוז מהקולות, עלייה של 5.5 אחוז בהשוואה לבחירות הקודמות, ובכך הפכה למפלגה השנייה בגודלה במדינה.  גם בצרפת מפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי" בראשותו של ג'ורדן ברדלה, מפלגתה של לה-פן, זינקה לפי המדגמים ל-30 אחוזים. מפלגתו של נשיא צרפת, בראשות ואלרי האייה, צנחה הפעם לכ-15% לאחר שהשיגה מעל 22% ב-2019.  גם המפלגה הירוקה, איבדה מחצית מכוח ונמצאת באותו המצב.

בתגובה לתוצאות בחר נשיא צרפת עמנואל מקרון לפזר את האסיפה הלאומית: "אני לא יכול להתנהג כאילו לא קרה דבר. עליית הקיצונים היא סכנה לאומה שלנו ולאירופה". לדבריו, הבחירות יתקיימו ב-30 ביוני, והסיבוב השני שלהן בשבעה ביולי. 

עמנואל מקרון (צילום:  MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)

באוסטריה, מפלגת "החירות" זכתה ב-25.5% - 7% יותר מבבחירות הקודמות. אחריה מפלגת העם השמרנית עם 24.6%, והסוציאל-דמוקרטים עם 23.3% מהקולות. בהולנד, מפלגת החירות של וילדרס גם היא זכתה לרוב. אך לפי חישוב הקולות, ברית בין מפלגות המרכז-שמאל במדינה תזכה אותם רק בשמונה מושבים כאשר מפלגתו של וילדרס תזכה רק בשישה.

גם בספרד הימין הקיצוני זינק. באיטליה נראה שג'רג'יה מלוני עומדת לנצח. גם בלגיה, סלובקיה, צ'כיה והונגריה הייתה עלייה בקרב מפלגות הימין, לעומת ירידה מסוימת למפלגות ליברליות.

 בבלגיה, נאם ראש הממשלה אלכסנדר דה קרו והודיע כי הוא מתפטר: "עבורנו זה היה ערב קשה במיוחד, הפסדנו. ממחר אהיה ראש ממשלה שמתפטר. אבל הליברלים חזקים, ונחזור", כך דיווח עיתון "לה סוויר" הבלגי.

בפולין, מפלגת הימין "הקואליציה האזרחית" זכתה ל-38.2% מהקולות, כשאחריה מפלגת "חוק וצדק" שנמצאת בשלטון משנת 2015,  עם 33.9%.