ב-NBC דווח היום (שני) כי גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר כי חילוץ החטופים "יסבך" ככל הנראה את מאמציו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לשחרור שאר החטופים בשבי חמאס במסגרת עסקה.

שינוי מגמה: עלייה בתמיכה הציבורית במתווה עסקת החטופים
קטאר באיום חסר תקדים על חמאס: "לא תקבלו את העסקה - תגורשו מדוחא"

על פי אותו בכיר, שחרור החטופים שלעצמו אינו זה שמהווה בעיה, אלא "הדבר חיזק את נחישותו של ראש הממשלה נתניהו להמשיך בפעולות צבאיות במקום להסכים להפסקת אש וכן את נחישותו של סינוואר להמשיך בלחימה עקב מספר הפלסטינים שנפגעו במהלך המבצע". כמו כן, ציין אותו בכיר כי עקב פרישתו של בני גנץ מהממשלה הדבר מהווה לדבריו סיבוך נוסף למאמץ להגיע לעסקה. 

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדיווח מגיע ברקע הגעתו הצפויה היום של שר החוץ אנתוני בלינקן לישראל, שיבקר גם במצרים, ירדן ויחתום את ביקורו בקטאר ביום רביעי. בלינקן ינסה לקדם את המתווה האחרון של ארה"ב לעסקת חטופים.

כזכור, לפני כשבוע נשא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאום בו חשף את המתווה שאישרה ישראל לעסקה שתכלול שחרור חטופים ואת סיומה של המלחמה: "זה הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל", אמר. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו אישרו כי ניתן לצוות המשא ומתן מנדט לדון במתווה הנוכחי.

ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)

על פי המתווה, בשלב הראשון תהיה הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

בשלב השני יבוצע שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. בשלב השלישי יתחיל שיקום הנזקים האדירים שנגרמו בלחימה לרצועת עזה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.