מלחמת חרבות ברזל: תחקיר מקיף על שגרת חייהם ברצועת עזה של החטופים ששוחררו, אלמוג מאיר ג'אן, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, פורסם הבוקר (רביעי) בעיתון האמריקאי 'וול סטריט ג'ורנל'. במשך שישה חודשים הם חיו בחדר אחד חשוך, ישנו על מזרונים קטנים על הרצפה. הקשר היחיד שלהם עם העולם החיצון הגיע משומרים שהביאו להם אוכל ולעתים התעללו בהם. הם יכלו לשמוע את המשפחה העזתית שגרה למטה, כולל ילדים, אך מעולם לא פגשו אותם. יום אחד, כשהמשפחה יצאה, הם הורשו לרדת למטה ולהשתמש במטבח.

"הבכיר ביותר מאז תחילת המלחמה״; זה מפקד חיזבאללה שחוסל, יחד עם עוד שלושה
גורם ישראלי בכיר: "חמאס דחה את מתווה עסקת החטופים" | אלו הפערים

שוביהם חילקו עונשים אם החטופים לא הקפידו על הכללים הנוקשים שלהם, כולל נעילתם בחדר האמבטיה והערמת שמיכות עליהם במהלך מזג אוויר חם כדי להסתירם. הם איימו שוב ושוב להרוג אותם. החטופים שיחקו קלפים, למדו ערבית, לימדו אחד את השני עברית או רוסית ושמרו על הזמן ביומנים. השלושה הפכו לחברים קרובים, והקשר הזה עזר להם לעבור את התלאות.

לעתים השומרים שלהם אמרו להם שלאף אחד לא אכפת מהם או שאף אחד לא יבוא לחלץ אותם, אך יום אחד הם הורשו לצפות בשידור בערבית של אל-ג'זירה וראו עצרת בתל אביב של משפחות החטופים. אחד מהם זיהה את פרצופו על השלטים בין ההמון. זה גם היה יום ההולדת שלו, פרט שהוא ידע כי לחטופים הייתה מחברת והם יכלו לעקוב אחר התאריך.

מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה"ל)

"זה גרם לו להרגיש שלא שכחו אותו", אמר אבירם מאיר, דודו של אלמוג. תיאור תקופת החטופים בעזה מבוסס על ראיונות עם קרובי משפחה של החטופים ועם גורמי ביטחון ורפואה. חלק מהפרטים מדווחים כאן לראשונה.

עדיין נותר הרבה מה לחשוף לגבי מה שעברו שלושת הגברים ונועה ארגמני, בת 26, שנחטפה גם היא מפסטיבל נובה וחולצה באותו מבצע מבניין במרחק של כ-200 מטרים. גורמי ביטחון ישראליים ביקשו מהחטופים ומקרוביהם לשמור בסוד את פרטי השבי.

תיאור מלא של ההתעללויות שסבלו החטופים האחרים ששוחררו קודם לכן, התגלה רק יותר מחודש לאחר שחרורם. הם תיארו החזקה במנהרות תת-קרקעיות, וכן התעללות נפשית, פיזית ומינית. רופא שמטפל בקבוצות חטופים שחולצו או שוחררו מאז ה-7 באוקטובר אמר כי למרות ההערכות החיוביות הראשוניות המבוססות על הופעתם העליזה בטלוויזיה, הם עברו "עינויים פיזיים ונפשיים".

ד"ר איתי פסח, שהוא חלק מצוות במרכז הרפואי שיבא במרכז ישראל וטיפל בחטופים שחולצו אמר, כי מראם הראשוני קשור הרבה לאדרנלין שזרם בגופם, ולשמחה על שחרורם. כוחות הביטחון והחטופים זיהו את העיתונאי הפלסטיני עבדאללה אלג'מאל, שהתגורר בדירה, כאחד משוביהם. עבדאללה ואביו אחמד אלג'מאל - רופא ואימאם במסגד מקומי המנוהל על ידי חמאס - נהרגו שניהם במהלך המבצע. שכניהם אמרו שתמיד ידעו שעבדאללה אלג'מאל היה מזוהה עם חמאס.

נתניהו עם נועה ארגמני (צילום: צילום מסך)
נתניהו עם נועה ארגמני (צילום: צילום מסך)

מבצע החילוץ הצית קרבות כבדים ברחובות הצפופים של נוסיראת במרכז עזה. פסח אמר שסביר להניח שמשקלם של החטופים השתנה במהלך השבי עקב פחד, מתח והתעללות. הוא אמר שהם הראו סימנים שסבלו מניוון שרירים ותת-תזונה ואיבדו את היכולת לבצע פעילויות מסוימות.

"שמענו סיפורים שהם מעבר לכל מה שאפשר לדמיין", אמר פסח. כשהגיעו שלושת החטופים הגברים לישראל הם נראו מטופחים, עם ראשים מגולחים וזקנים נקיים. אבירם מאיר תיאר את עורו של אחיינו כחיוור. "הם לא ראו את השמש במשך שמונה חודשים", אמר. מבצע החילוץ המוצלח יאלץ את חמאס לשנות את האופן שבו הוא מחביא חטופים, אך לא בהכרח יגביר את חומרת התנאים שבהם הם מוחזקים, אמר יונס א-זורעי, פרשן פוליטי פלסטיני.

מבצע חילוץ החטופים (צילום: דובר צה"ל)

"סביר להניח שהם יוודאו שלא יותר מחטוף אחד נמצא באותו מיקום ויעבירו את החטופים לעתים קרובות כדי להימנע מגילוי. מנגנון הביטחון שלהם ינהל את הסידורים הללו", אמר אל-זוראיע. עדיין לא ברור היכן הוחזקו שלושת החטופים הגברים לפני המעבר לבית שבו חולצו. ארגמני הוחזקה בבתים עם חטופים אחרים לפני שהגיעה למקום הסופי. חטופים אחרים ששוחררו סיפרו שהוחזקו מתחת לאדמה במנהרות.

גורמי מודיעין אמריקאים בישראל עוזרים לאתר חטופים, על פי אנשים המעורים בנושא. העובדה ששלושת החטופים הגברים הוחזקו יחד לתקופה כה ארוכה ללא מבצע חילוץ, מעידה על הרמה הגבוהה של מודיעין הנדרשת לביצוע חילוץ, אמר אבי קאלו, מפקד לשעבר לענייני חטופים בצבא הישראלי. "צריך לאמת אותם עם סטנדרטים גבוהים של מודיעין", אמר.